Thursday, April 25, 2024
16.5 C
Calgary

کارت گزارش وضعیت علمی دبیرستان‌های شهر کبک (Quebec) در سال ۲۰۱۸

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کارت گزارش وضعیت علمی در دبیرستان‌های شهر کبک انواع مختلفی از شاخص‌های نشان دهنده عملکرد درسی دانش‌آموزان را در یک سند عمومی و قابل دسترس به نمایش می‌گذارد تا تمام گروه‌های ذی‌نفع از جمله والدین، مسئولین مدرسه، معلمان، خود دانش‌آموزان و حتی مالیات‌دهندگان بتوانند با استفاده از این سند آماری عملکرد مدارس را تک به تک مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار دهند.

والدین از ارزش‌های عددی، امتیارات و رتبه‌های شاخص در کارت وضعیت گزارش علمی جهت مقایسه مدارس استفاده می‌کنند تا بتوانند منبع آموزشی فرزند خود را به درستی انتخاب کنند. همچنین والدین و مسئولین مدارس از نتایج گردآوری شده در این کارت برای شناسایی حوزه‌هایی از عملکرد درسی دانش‌آموزان استفاده می‌کنند که می‌توان بهبودشان داد.

کارت گزارش وضعیت علمی به والدین جهت انتخاب درست کمک می‌کند

جایی که قرار است والدین از میان چندین مدرسه یک مدرسه مناسب برای فرزندشان انتخاب کنند این کارت‌های گزارش وضعیت علمی می‌توانند یک ابزار باارزش در راستای تصمیم‌گیری آن‌ها باشند زیرا این کارت‌ها مقایسه را آسان کرده و نیز می‌توانند به والدین در مورد مدارس نزدیکی که به نظر دارای برنامه‌های علمی وآموزشی کارآمدتری هستند اطلاع‌رسانی کنند. همچنین والدین می‌توانند این نکته را تعیین کنند که آیا مدارس مد نظر آن‌ها در طول زمان پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌اند یا خیر. والدین با اولین مطالعه کارت گزارش وضعیت علمی می‌توانند برای پرسیدن سوال‌های مرتبط هنگام مصاحبه با مدیران و معلمان مدارس مد نظر خود آمادگی بهتری داشته باشند.

البته انتخاب مدرسه هرگز نباید بر اساس یک منبع اطلاعاتی باشد. خانواده‌هایی که برای دانش‌آموزانشان اقدام به انتخاب مدرسه می‌کنند باید به دنبال گرفتن تاییدیه در رابطه با یافته‌های کارت گزارش باشند و این کار هم از طریق ملاقات با مدرسه و مصاحبه با معلمان و مسئولین آنجا امکان‌پذیر است. والدینی که فرزندشان از قبل در یک مدرسه ثبت نام کرده است می‌توانند از نقطه‌نظرات دیگری استفاده کنند. اطلاعات مفید در این زمینه را می‌توان روی وبسایت‌های متعلق به وزارت آموزش و پرورش و پژوهش (MEES)، تابلوی اعلانات مدارس محلی، و مدارس انفرادی یافت. به علاوه، یک برنامه آموزشی مناسب باید توسط یک برنامه کارآمد در حوزه‌های مربوط به فعالیت‌های مدرسه که در کارت گزارش وضعیت علمی اندازه‌گیری نشده است تکمیل شود. به هرحال، کارت گزارش وضعیت علمی یک تصویر دقیق همراه با جزئیات مرتبط از هر کدام از مدارس فراهم می‌آورد که هیچ جای دیگر به آسانی نمی‌توان کسبش کرد.

کارت گزارش وضعیت علمی سبب تسهیل پیشرفت مدارس می‌شود

قطعا اقدام به امتیازدهی و رتبه‌بندی مدارس به شکل عمومی سبب جلب توجه مردم می‌شود و توجه می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه شود. مدارسی که عملکرد خوبی داشته باشند یا پیشرفت‌های پایداری از خود نشان دهند مورد تشویق و تحسین قرار خواهند گرفت. مدارسی که عملکرد علمی ضعیفی داشته باشند نگرانی‌هایی ایجاد خواهند کرد و همچنین مدارسی که عملکردشان به نحوی مخرب آموزش است نیز سبب بروز نگرانی هستند. این توجهات ناگزیر انگیزه‌ای برای تمام افراد مرتبط با مدرسه فراهم می‌کند تا روی نتایج علمی دانش‌آموز تمرکز داشته باشند. هرچند، کارت گزارش موارد بیشتری از ایجاد انگیزه صرف را در بر می‌گیرد؛ در واقع می‌توان گفت ارائه کننده فرصت نیز است. این کارت دربردارنده انواع مختلفی از شاخص‌ها است که هر کدام از این شاخص‌ها نتایج مربوط به یک جنبه از عملکرد آموزشی مدرسه را نشان می‌دهند که باید بهبود یابد. مسئولین مدرسه که در خدمت پیشرفت علمی و آموزشی مدرسه خود هستند کارت گزارش را به عنوان یک منبع دیگر جهت ایجاد بهبود و پیشرفت می‌پذیرند.

عملکرد برخی مدارس بهتر از سایر مدارس است

برای بهبود بخشیدن به نتایج علمی وآموزشی یک مدرسه باید باور داشت که این بهبود و پیشرفت در دسترس است. کارت گزارش مستنداتی در مورد اهداف آموزشی فراهم می‌کند که می‌توان به آن‌ها دست یافت. این کارت به روشنی نشان می‌دهد حتی زمانی که ما عواملی مانند شخصیت فردی دانش‌آموزان را در نظر می‌گیریم که به عقیده برخی تعیین کننده درجه موفقیت علمی آن‌ها در مدارس است باز هم مدارسی هستند که عملکردشان در این زمینه بهتر از سایر مدارس است. این یافته‌ها نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام گرفته در سایر کشورها را تایید می‌کنند. در حقیقت، جای تعجب برای والدین و معلمان باتجربه نیست که داده‌ها به طور مستمر این را نشان می‌دهند که هرآنچه درمدارس روی می‌دهد در نتایج علمی دانش‌آموزان تفاوت ایجاد می‌کند و در این میان برخی مدارس بیشتر از سایرین تفاوت ایجاد می‌کنند.

مقایسه‌ها در قلب فرایند بهبود و پیشرفت قرار دارند

داده‌های قابل مقایسه و تاریخی والدین و مسئولین مدارس را قادر می‌سازند که کارآمدی عملکرد مدرسه خود را به طرز دقیق‌تری بسنجند. آن‌ها با مقایسه تازه‌ترین نتایج به دست آمده از مدرسه با نتایج حاصل شده در سال‌های اولیه می‌توانند شاهد پیشرفت‌های احتمالی مدرسه باشند. با مقایسه نتایج علمی یک مدرسه با مدارس هم‌حوزه آن و نیز با مدارسی که از نظرشخصیت دانش‌آموزانش شبیه به مدرسه مورد نظر است می‌توان مدارس موفق‌تر در زمینه‌های علمی وآموزشی را شناسایی کرده و از تجربیات آن‌ها مواردی آموخت. ارجاع به مجموع نتایج به دست آمده ایالتی سطح موفقیت مدارس انفرادی را در یک زمینه گسترده‌تر به نمایش می‌گذارد.

شناسایی مدارسی که به طور ویژه کارآمد هستند یک مزیت عالی در پی دارد. مدارس کمتر موفق می‌توانند با مطالعه و بررسی تکنیک‌هایی که در مدارس موفق به کار برده می‌شوند راه‌هایی برای بهبود و پیشرفت خود پیدا کنند.

مقایسه‌ها در قلب بهبود و پیشرفت قرار دارند: شاخص‌ها، امتیازات و رتبه‌بندی‌های گردآوری شده در کارت‌های گزارش وضعیت علمی  کار مقایسه مدارس را ساده‌تر و منطقی‌تر کرده است.
منبع: fraserinstitute