Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

هشدار کارشناس‌ها درباره کاهش ارزش دلار کانادا به پایین‌ترین سطوح

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سرنوشت دلار کانادا و کاهش ارزش آن همچنان موضوع داغی برای بحث‌های اقتصادی ست: پیش‌بینی می‌شود که ارزش لونی (loonie) از ۰.۷۹ دلار امریکا به ۰.۷۱ دلار امریکا کاهش یابد.

برخی متخصصین می‌گویند که حتی احتمال افت تا ۰.۶۲ دلار امریکا هم وجود دارد، سطحی که از اوایل ۲۰۰۲ تا امروز دیده نشده است. هر ۱ دلار کانادا اکنون حدود ۷۵ سنتِ امریکایی ارزش دارد که کاهشی ۳۰ درصدی از اوج خود در ۲۰۱۱ را نشان می‌دهد.

به طور خلاصه: ترس از رکود در بین فعالان اقتصادی وجود دارد و با بودجهٔ جدید دولت فدرال، کانادایی‌ها باید گوش به زنگ باشند.

جمعه گذشته، بانک Toronto-Dominion پیش‌بینی‌اش برای ارزش دلار کانادا را کاهش داد و آن را در سال ۲۰۱۹ بین ۰.۷۵ و ۰.۷۱ دلار امریکا برآورد کرد. اوایل این هفته، دیوید وُلف، مشاور سابق رییس بانک مرکزی کانادا که اکنون در Fidelity Investments کار می‌کند احتمال سقوط لونی تا ۰.۶۲ دلار امریکا را هم روی میز گذاشت.

آقای وُلف به مشکلات تجاری و کاهش قیمت نفت اشاره می‌کند و آنها را تهدیدهایی برای رکود کانادا می‌داند. وقتی رشد اقتصاد جهانی رو به کُندی ست، کانادا هم از آن تاثیر می‌گیرد؟ شاید.

خوانده‌ایم که اخیرا مشاغل جدیدی در اقتصاد کانادا ایجاد شده است (هر چند که نرخ بیکاری ثابت مانده). اما، آیا بلاتکلیفی اقتصادی و افزایش مشاغل، همزمان با کاهش ارزش پول کانادا، ادامه‌دار خواهند بود؟ رونمایی از بودجه فدرال می‌تواند جواب «نه» برای این پرسش باشد. البته فعلا.

مانند وُلف، آقای دیوید روزنبرگ، اقتصاددان ارشد در Gluskin Sheff and Associates در تورنتو، فکر می‌کند که چندین کار از دست دولت فدرال ساخته است. برای مثال روزنبرگ می‌گوید که کاهش مالیات‌ها از طریق افزایش کسری بودجه، شدنی است.

یک برنامه محرک اقتصادی چطور؟ رشد اقتصادی با تزریق پول به استارت‌آپ‌ها، حوزه فناوری و بخش فرهنگی چطور؟ چه کمکی برای بهبود وضعیتِ خانوارهای مقروض ساخته است؟

نکته این است:

کانادا نیازمند محرک‌های مالی ست و وجود آن در بودجه امسال نویدبخش شرایط بهتری خواهد بود. هر چه نباشد، این آخرین بودجه‌ای است که قبل از انتخابات کشوری در ماه اکتبر، اعلام می‌شود. اگر دولت لیبرال آقای ترودو می‌خواهد در قدرت بماند راهکارهایی مثل بستهٔ کاهش مالیاتی، مشوق‌های اقتصادی و راه‌های جدید برای پیشرفت جامعه، می‌توانند بخت این دولت برای انتخاب دوباره را بگشایند.

برگردیم به پرسشی که بالاتر پرسیدیم: «اگر رشد اقتصاد جهانی رو به کُندی ست، کانادا هم از آن تاثیر می‌گیرد؟ و آیا دلار امریکا با وجود کُند شدن پیشرفت اقتصاد آن کشور، عملکردی بهتر از دلار کانادا خواهد داشت؟» ارزیابی اقتصاددان‌ها متفاوت است زیرا آنها فروض مختلفی دارند. می‌توان بر داده‌ها و توصیه‌ها تکیه کرد ولی اعداد نوسان دارند.

تنها راه پیشرفت تکیه بر مردم است و باید دید که بودجهٔ امسال دولت کانادا چقدر به کمک مردم می‌آید.

منبع: Dailyhive