Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

سرمایه گذاری مستقیم خارجی کانادا: الگوهای جدید و تفسیر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خلاصه گزارش:

  • سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) یکی از ویژگی های برجسته جهانی شدن است. این امر زمانی رخ می دهد که یک سرمایه گذار ساکن یک کشور، کنترل مدیریت یک شرکت واقع در کشور دیگری را بدست گیرد.
  • جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی باعث بهبود کارایی اقتصاد کشور میزبان می شود و افزایش آن نشان می دهد که اقتصاد کشور میزبان دارای موقعیت نسبتا جذاب برای سرمایه گذاری بین المللی است.
  • از سوی دیگر، شرکت های چندملیتی کارآمد می توانند درآمد و سود خود را با گسترش به بازارهای خارجی افزایش دهند. افزایش سرمایه گذاری خارجی، می تواند نشان دهنده محیط سرمایه گذاری سالم در کشور اصلی را نشان دهد. با این حال، این امر ممکن است منعکس کننده یک محیط رو به وخامت برای سرمایه گذاری در کشور اصلی باشد و سبب شود که شرکت ها سرمایه خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند.
  • یک دلیل منطقی برای داده های موجود این است که افزایش میزان گذاری سرمایه مستقیم داخلی و خارجی، یک محیط داخلی نسبتا مناسب برای سرمایه گذاری را تعیین می کند. برعکس، کاهش نرخ داخلی FDI همراه با افزایش نرخ های خارجی نشان دهنده یک محیط رو به وخامت است.
  • بررسی میزان FDI داخلی و خارجی در کانادا طی سالهای 1990 تا 2017 نشان می دهد که FDI داخلی به کانادا نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته از سال 2015 تا 2017 به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. در حالیکه FDI خارجی نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته در دوره ماشبه افزایش یافته است. این موضوع حاکی از آن است که اقتصاد کانادا در سال های اخیر نسبت به اقتصاد سایر کشورهای توسعه یافته جایگاه جذابی برای سرمایه گذاری نیست.

منبع: fraserinstitute