Thursday, April 25, 2024
8 C
Calgary

ویدیوی یک بیمار سرطانی در نوا اسکوشیا، بحران خدمات درمانی را به مرکز توجه‌ها آورد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خانمی از اهالی نوااسکوشیا که بیمار سرطانی است با انتشار یک ویدیو و در خواست کمک برای درمان، نورافکن را روی وضعیت بحرانی خدمات درمانی در این استان کانادا انداخته است.

خانم اینِز رودِرهام (Inez Rudderham) با نام کاربری Marilyn Inez در فیسبوک، پنج‌شنبه قبل ویدیویی را منتشر کرد که در شبکه‌های اجتماعی بلوا به پا کرد و در کمتر از ۷۲ ساعت حدود ۲.۵ میلیون بار بازدید شد.

در این ویدیو، خانم رودِرهام می‌گوید که به خاطر نداشتن دسترسی به یک دکتر خانواده، سرطان مقعدی‌اش دو سال دیر تشخیص داده شده و در این مدت او هیچ فرصتی برای درمان پیدا نکرده است.

او می‌گوید: «این چهرهٔ عریانِ بحرانِ خدمات درمانی در نوااسکاشیا ست. ۳۰ مرحله پرتودرمانی روی لگن من باعث شده کاملا نازا بشوم. در ۳۳ سالگی، یائسه شده‌ام زیرا وقتی که تومورم فقط یک پولیپ بود، به دکتر خانواده دسترسی نداشتم.»

او که یک فرزند جوان دارد می‌گوید پزشکان در مرحلهٔ سوم پیشرفت بیماری‌اش، یعنی یک مرحله قبل از حادترین وضعیت، آن را تشخیص داده‌اند و این یعنی بیماری به گره‌های لنفاوی او گسترش یافته است.

خانم رودِرهام که بسیار عصبانی و ناراحت است، نخست وزیر نوااسکوشیا آقای استیون مک‌نیل را هدف قرار داده است.

او در حالی که اشک می‌ریزد، در ویدیویش خطاب به مک‌نیل می‌گوید:

«اگر جرات داری به دیدار من بیا و برایم توضیح بده، در چشمانم نگاه کن و ادعا کن که بحران خدمات درمانی در این استان یک دروغ است. من نیازمند کمک هستم و کسی نیست که کمکم کند.»

دکتر لیسا بونانگ، یک پزشک خانواده که در بیمارستان Twin Oaks در بندر Musquodoboit در نوااسکوشیا کار می‌کند، این ویدیو را «تکان‌دهنده» و «تند و تیز» توصیف کرده و می‌گوید:

«این یک بحران است. ما داریم به مرحله‌ای می‌رسیم که عرضهٔ خدمات درمانی پاسخگوی نیازها نیست.»

میلیون‌ها نفر بدون دکتر خانواده

هر چند این دکتر از زمان‌های انتظار برای دریافت خدمات در دیگر استان‌ها هم مطلع است ولی می‌گوید که نواااسکوشیا از این نظر «مشکلات جدی» دارد: «این محیط اصلا [برای بیمارها] خوب نیست.»

دسترسی به دکتر خانواده خیلی سخت است. ادارهٔ آمار کانادا می‌گوید که ۱۵.۸ درصد از کانادایی‌های ۱۲ سال به بالا در ۲۰۱۶ به خدمات درمانی منظم دسترسی نداشته‌اند. طبق تحقیق Canadian Community نزدیک ۵ میلیون نفر پزشک ندارند، از جمله ۳۵ درصد از مردان و ۲۰ درصد از زنان بین ۱۸ تا ۳۴ سال.

طبق این تحقیق، نوااسکوشیا (با ۱۰.۳٪) نسبتِ کمبود پزشک به بیمارِ پایین‌تری نسبت به کبک (۲۵.۶٪)، ساسکاچوان (۱۸.۷٪) و آلبرتا (۱۸٪) دارد.

خانم رودِرهام در ویدیویش می‌گوید که زمان انتظار برای خدمات روان‌درمانی هم در استانش خیلی طولانی ست. او توضیح می‌دهد که از ژانویه در تلاش برای گرفتن نوبت بوده و ۴ ماه بعد، نوبتی برای جولای به او داده‌اند.

رودِرهام می‌گوید: «به خاطر این سیستم شکست‌خورده من نمی‌توانم کمکی بابت ضربه‌های روحیِ این بیماری دریافت کنم.»

دکتر بونانگ می‌گوید که انتظار تا ۵ ماه در نوااسکوشیا عادی شده است.

یک چیز کار را بدتر می‌کند: افرادی که به دکتر خانواده دسترسی ندارند، به بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند که حتی مدت انتظار را طولانی‌تر می‌کند.

دکتر بونانگ می‌گوید: «اگر وضعیت مردم بحرانی باشد، فقط همین گزینه را دارند. رفتن به بخش اورژانس.»

واکنش نخست وزیر نوااسکوشیا به ویدیو

آقای مک‌نیل که با درخواست‌ها برای دیدار با خانم رودِرهام روبرو شده است، پاسخی را در فیسبوک منتشر کرده و به این ویدیوی دردناک پرداخته است. این پاسخ بیش از ۸۵,۰۰۰ بار توسط مردم به اشتراک گذاشته شده است.

او چنین می‌نویسد:

«مانند شما، من هم نگرانی زیادی دارم. بلافاصله با اداره درمان نوااسکوشیا (NSHA) تماس گرفتم. آنها در تلاش برای تماس با خانم رودِرهام هستند تا از وضعیت او بهتر مطلع شوند.»

«طبق اطلاعی که از NSHA گرفته‌ام، بیماران سرطانی در مرحلهٔ تومورشناسی دسترسی سریع‌تری به مشاور روان‌پزشک دارند. ما می‌خواهیم او درمان و پشتیبانی مورد نیازش را دریافت کند.»

آقای مک‌نیل هنوز نگفته که آیا به دیدار خانم رودِرهام خواهد رفت یا نه و در پاسخ به رسانه‌ها به همین بیانیه اکتفا کرده است.

منبع: huffingtonpost