Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

14 نکته کاربردی و ساده که رانندگان باید بدانند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر سال‌هاست که رانندگی می‌کنید و تجربه بسیاری کسب کرده‌اید ممکن است هنوز نکات زیادی را درباره خودرو ندانید! به عنوان مثال استفاده از مایع ظرفشویی برای پاک کردن شیشه‌های خودرو، کاربرد جوراب برای جلوگیری از یخ زدن برف‌ پاک‌کن‌های خودرو و یا ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای از بین بردن ماتی چراغ‌ها تنها برخی از نکاتی هستند که احتمالا از وجودشان بی‌اطلاع هستید.

در ادامه برخی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین راهکارها برای افزایش ایمنی و نگهداری از خودرو را به شما خواهیم گفت.

  1. برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به کابین از دکمه چرخش هوا استفاده کنید.

احتمالا شما نیز همانند بسیاری از دیگر رانندگان به کلید چرخش هوای خودرو بر روی داشبورد توجه چندانی نمی‌کنید. استفاده از این کلید در زمان توقف‌های ترافیکی می‌تواند بسیار مفید باشد. با فعال کردن این کلید ورود جریان هوا از خارج اتومبیل به داخل متوقف می‌شود و تنها هوای داخل خودرو به چرخش در خواهد آمد. به این ترتیب هوای آلوده و دود خودروهای خارج از اتومبیل به داخل کابین منتقل نخواهد شد. شما می‌توانید در طول تابستان نیز با فعال کردن این کلید از ورود هوای گرم خارج از خودرو به داخل کابین جلوگیری کنید و اتومبیل خنک‌تری داشته باشید!

  1. با خارج کردن لوازم اضافی از خودرو در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید.

معمولا داخل صندوق بسیاری از خودروها انواع لوازم اضافی را می‌‌توان یافت که سال‌هاست آن‌جا خاک می‌خورند! باید این همواره این را به خاطر داشته باشید که با افزایش وزن خودرو مصرف سوخت آن نیز بیشتر می‌شود، زیرا موتور باید در زمان شتاب‌گیری‌ و حرکت در مسیرهای پرشیب فشار بیشتری را تحمل کند. پس بهتر است در اولین فرصت نگاهی به صندوق خودروی خود بیاندازید و این وسایل را از آن خارج کنید.

  1. از مایع ظرفشویی برای پاک کردن چربی روی شیشه‌ها استفاده کنید.

مایع‌ ظرفشویی برای پاک کردن لکه‌های روی شیشه واقعا کارآمد است و شما می‌توانید با استفاده از آن شیشه‌های خودرو را برق بیاندازید! مایع ظرفشویی هرلکه‌ای را پاک می‌کند، حال این لکه می‌خواهد دود سیگار و اثر انگشت باشد یا آب دهان سگ، شما با استفاده از مایع‌ ظرفشویی این لکه‌‌ها را می‌توانید کاملا پاک کنید. تنها کافی است اسفنجی را آغشته به مقداری مایع کرده و به پاک کردن بپردازید. سپس باید با کافی شیشه‌ها را کاملا بشویید. استفاده از مایع ظرفشویی پیش از به کار بردن محلول‌های شیشه‌شوی نیز می‌تواند تاثیر آن‌ها را چند برابر کند.

  1. در روزهای گرم و آفتابی از یک شیشه دودی متحرک استفاده کنید.

گاهی اوقات نور خورشید به خطری جدی و عاملی آزاردهنده برای راننده تبدیل می‌شود. خوشبختانه با یک راهکار ساده می‌توانید جلوی این پدیده مضر را بگیرید. کافی است از یک شیشه دودی که امکان جابجایی دارد استفاده کنید. این حیله اولین بار توسط خلبان‌ها استفاده شده و امتحان خودش را طی سال‌ها پس داده است. این راهکار بسیار ارزان است و تجربه رانندگی شما را در طول تابستان به شدت بهبود می‌بخشد و از خطرات مختلف نیز جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که نمی‌دانید از کجا می‌توان همچین ابزاری را یافت بهتر است به این‌جا مراجعه کنید.

  1. در فصل زمستان برف پا‌ک‌کن‌ها را با جوراب بپوشانید.

ترک کردن خانه در صبح زود آن هم در فصل زمستان معمولا بسیار سخت است، مخصوصا اگر شیشه اتومبیل و برف پاک‌کن‌های آن یخ زده باشد. یک راهکار ساده و بسیار مفید پوشاندن برف‌ پاک‌کن‌ها با جوراب است تا از یخ زدن آن‌ها در طول شب‌های سرد جلوگیری کند. جوراب برف پاک‌کن‌ها را از برف، یخ، سرمای شدید و باران محفوظ نگه می‌دارد و شروع صبح‌های سرد زمستان را برای شما قدری دلچسب‌تر خواهد کرد.

  1. هنگام پارک خودرو محل آن را بر روی GPS گوشی خود مشخص کنید تا به راحتی پیدا شود.

برای همه‌ی ما پیش آمده که در یک پارکینگ بسیار بزرگ خودروی خود را پارک کرده‌ایم و هنگام بازگشت برای پیدا کردن آن با مشکل مواجه شده‌ایم. شما کافیست پیش از خروج از خودرو موقعیت آن را در GPS موبایل خود ثبت کنید تا دیگر نگران پیدا کردن آن نباشید.

  1. از یک روزنامه خیس برای پاک کردن جای استیکرهای روی بدنه استفاده کنید.

جای این استیکرها بر روی خودروی خیلی‌ از افراد وجود دارد. جدا کردن آن‌ها برای رنگ اتومبیل نیز می‌تواند خطرناک باشد. یک راه سریع، ارزان و ساده برای خلاص شدن از این لکه‌ها استفاده از روزنامه خیس و قدری آب گرم است. روزنامه خیس را بر روی محل استیکر قرار دهید و اجازه دهید تا جایی مرطوب شود که کاملا به بدنه خودرو بچسبد. سپس آن را به مدت 10 دقیقه در محل رها کنید تا آب به درون استیکر نفوذ کند. پس از آن به آرامی توسط یک کارت (مانند کارت‌های اعتباری) روزنامه را از روی بدنه اتومبیل جدا کنید. در صورتی که هنوز مقداری از استیکر بر روی بدنیه باقی مانده بود این کار را مجددا تکرار کنید، به شما تضمین می‌دهیم که این روش نتیجه بخش خواهد بود.

  1. چراغ‌های مات شده را با سمباده تمیز کنید.

مات شدن چراغ‌ها مشکلی است که برای خودروها پس از مدتی استفاده پیش می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود چراغ‌ها کارایی پیشین خود را نداشته باشند و در صورتی که فکری برای آن‌ها نکنید ممکن است حتی باعث بروز حوادث خطرناک نیز شوند. برای حل این مشکل ابتدا چراغ‌ها را با کیت‌های پاک‌کننده مانند این کاملا تمیز کنید. در مرحله بعدی بهتر است یک دریل تهیه کنید و با اتصال ابزار مخصوص به پاک کردن آن بپردازید. حال باید محله زرد رنگ و مات شده چراغ‌ها را سمباده بزنید. بهتر است از سمباده‌ها با درجات سختی مختلف استفاده کنید. پس از آن‌که ظاهر چراغ به شکل برفی درآمد آن را با ترکیبات خاصی که در کیت وجود دارد پولیش کنید. در نهایت پس از پاک کردن چراغ‌ها ظاهری کاملا نو پیدا خواهند کرد.

  1. از یک لوله بازکن برای تعمیر فرورفتگی‌های خودرو استفاده کنید.

لوله بازکن‌ها علاوه بر آشپزخانه و دستشویی در خارج از خانه هم کاربردهای بسیاری دارند. همانظور که در تصویر مشاهده می‌کنید شما می‌توانید از لوله بازکن برای تعمیر قسمت‌های فرورفته نسبتا کوچک و متوسط بدنه خودرو استفاده کنید. ابتدا بدنه اتومبیل و لوله بازکن را به اندازه کافی خیس کرده و سپس آن را محکم به بدنه خودرو بچسبانید و فشار دهید. پس از کشیدن لوله‌ بازکن بدنه خودرو باید به حالت اولیه بازگردد. این کار را تا جایی ادامه دهید که قسمت فرورفته ظاهر اولیه خود را بدست آورد.

  1. با کوکاکولا بخش‌های زنگ‌زده خودروی خود را تعمیر کنید.

کوکاکولا را می‌توان در هرکجا پیدا کردن. این نوشیدنی به دلیل داشتن کربن راه‌حلی ساده و کارآمد برای از بین بردن لکه‌ها و زنگ‌زدگی بخش‌های فلزی خودرو مخصوصا رینگ‌‎ها است. فسفریک اسید موجود در کوکاکولا به شما کمک خواهد کرد تا این لکه‌ها را پاک کنید. تنها کافی است مقداری کوکاکولا بر روی سطح زنگ‌زده موردنظر بریزید و سپس با یک مسواک این بخش‌ها را پاک کنید. در صورت نیاز بهتر است از ابزارهای پاک‌کننده نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که این نواحی را پس از پایان کار حتما با آب شسته و پاک کنید.

  1. چگونه خودروی خود را از درون گل یا شن خارج کنیم.

همه ما در یک روز بارانی و مرطوب به پیک‌نیک رفته‌ایم. بسیاری از خودروهای دودیفرانسیل در این شرایط درون گل و یا شن گیر می‌افتند. اولین چیزی که در این مواقع باید به خاطر داشته باشید آن است که همیشه یک راه برای خارج شدن از این دردسر وجود دارد و اضطراب و وحشت به شما کمکی نخواهد کرد. برای حل مشکل تنها به یک بیل، صبر و تحمل زیاد و قدری توان بدنی نیاز دارید. از بیل، دستان و یا هر چیز دیگری برای خالی کردن اطراف تایرها تا جای ممکن استفاده کنید. اگر خودروی شما همچنان جابجا نمی‌شود باید اقدامات دیگری همچون شروع حرکت با دنده عقب برای ایجاد دورخیز و یا کم کردن باد تایرها برای افزایش سطح تماس را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از شروع سفری ماجراجویانه و خطرناک بیل را درون خودروی خود قرار دهید.

  1. دزدگیر خودروی خود را از سوییچ جدا کنید.

جدا کردن دزدگیر و سوییچ خودرو یکی از موارد بسیار ساده و مهم محسوب می‌شود. خودروهای مدرن دارای سیستم دزدگیر تعبیه شده درون سوییچ هستند و امکان انجام این کار وجود ندارد، برای همین در صورت روشن کردن خودرو دیگر کنترلی بر روی دزدگیر آن ندارید. جدا بودن دزدگیر و سوییچ در زمان جیب‌بری، حمله سارقین و یا پرت شدن به بیرون خودرو و یا زمان‎‌هایی که شما به هر دلیلی کلید را درون خودرو جا می‌گذارید بسیار سودمند است.

  1. در زمستان خودروی خود را بلافاصله روشن نکنید.

باتری خودرو نیز همانند هر موجود دیگری با شروع فصل سر زمستان دچار مشکلاتی می‌شود. به همین دلیل دماهای بسیار پایین می‌تواند در صورتی که باتری‌ها را پیش از حرکت گرم نکنید برای خودرو و باتری آن بسیار مضر باشد. بهتر است پیش از استارت زدن برای مدتی چراغ‌های خودرو را روشن کرده و سپس اتومبیل را روشن کنید. روشن کردن رادیو نیز روشی دیگر برای گرم کردن باتری‌ها پیش از حرکت است.

  1. از علامت کنار نشانگر بنزین خودرو برای تشخیص محل باک بنزین استفاده کنید.

ورود به پمپ بنزین و پارک کردن در سکوی اشتباه برای همه رانندگان پیش آمده است. نکته‌ای که بسیاری از ما از آن بی‌خبر هستیم علامت موجود در کنار نشانگر بنزین خودرو است که محل باک را به ما یادآوری می‌کند. کافی است در زمان ورود به پمپ بنزین با نگاهی به این علامت بلافاصله محل باک را تشخیص دهید.

منبع: brightside