Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

دستورالعمل جدید بریتیش کلمبیا: غربالگری بیماران از ۱۲ سالگی برای جلوگیری از اعتیاد به الکل

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در دستورالعمل جدید بریتیش کلمبیا از پزشکان خانواده در این استان خواسته شده که از این به بعد، هر سال مراجعین ۱۲ سال و بالاتر را غربالگری کنند تا جلوی اعتیاد به الکل گرفته شود، چراکه این اعتیاد ضررهای اجتماعی و اقتصادی سنگینی برای جامعه و دولت دارد.

این دستورالعمل که توسط «مرکز استفاده از مواد مخدر در بی.سی» نوشته و توسط دولت استانی تایید شده است، از پزشکان مراقبت‌های اولیه می‌خواهد که خدمات درمانی مربوطه را شخصا ارایه کنند، مگر اینکه اعتیاد پیشرفته و پیچیده شده باشد و نیاز به متخصص باشد.

دکتر کیت احمد، متخصص درمان اعتیاد در بیمارستان سنت پالز در نگارش این کتاب دست داشته و می‌گوید که مشکلات مرتبط با الکل از جمله مدیریتِ علائم ترک اعتیاد را می‌توان توسط پزشکان خانواده درمان کرد ولی بیماران نیازمند درمان، بیشتر اوقات تشخیص داده نمی‌شوند و تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

overdose-crisis-20171201.jpg

دکتر احمد می‌گوید: «ما نمی‌گوییم که “اوه، شما اعتیاد داری. بیا این کاغذ را بگیر و به این شماره زنگ بزن.”»

«اگر مسئولیت درمان را بر عهدهٔ بیمار بگذاریم، عملا به انتظار این می‌نشینیم که حالش بدتر و بدتر شود و بعد از سقوط تا انتهای درهٔ اعتیاد، تازه به فکر مقابله با عواقب اعتیاد می‌افتیم.»

«از جمله مشکلاتی که الکل به وجود می‌آورد عبارتند از بیماری ریه، بیماری‌های قلبی، مشکلات مغزی مختلف و انواع سرطان‌ها. تازه اینها فقط درباره مسائل پزشکی بود و ما به انزوای اجتماعی و هزینه‌های قضایی ناشی از این اعتیاد نمی‌پردازیم.»

طبق آمارهایی که «مرکز تحقیقات مواد مخدر در دانشگاه ویکتوریا» گرفته است، سال ۲۰۱۷ در کل کانادا ۱۷,۰۰۰ مرگ مرتبط با اعتیاد الکل داشتیم که نسبت به ۲۰۱۴ تقریبا ۲,۰۰۰ مورد افزایش یافته بود.

دستورالعملی که هفتهٔ اخیر در بریتیش کلمبیا منتشر شد، اولین در نوع خود است و ابزارهای آزمایشی لازم را در اختیار پزشکان خانواده می‌گذارد و به آنها امکان حمایت پیوسته از بیماران الکلی را می‌دهد، و البته آموزش‌های لازم را هم به شکل اینترنتی در اختیار پزشکان می‌گذارد.

در این راهنمای جدید، استفاده از داروهای کمتر استفاده شده، جایگزین داروهای اعتیادزایی مثل Valium شده است.

همچنین از پزشکان خواسته شده که عادت‌های نوشیدنِ کم-ریسک را از مراجعین جویا شوند و پندهای لازم برای جلوگیری از تبدیل آن‌ها به عادت‌های پر-ریسک را ارایه کنند. برای مثال، توصیه شده که خانم‌ها در هر هفته کمتر از ۱۰ نوشیدنی (حداکثر دو نوشیدنی در روز)، و آقایان در هر هفته کمتر از ۱۵ نوشیدنی (حداکثر سه نوشیدنی در روز) مصرف کنند.

hkn-canucks-opioids-20180129.jpg

خانم جودی دارسی، «وزیر سلامت روان و اعتیادِ بریتیش کلمبیا» می‌گوید این دستورالعمل‌های پیشرفته برای جلوگیری از آثار اعتیادهای شدید و پر-ریسک لازمند. از جمله این آثارها اخراج از کار و بحران‌های خانوادگی هستند که زندگی یک فرد را به ویرانی می‌کشند.

به گفتهٔ او، در بی.سی حدود ۲۰ درصد از افراد بالاتر از ۱۲ سال، معتاد سنگین به الکل هستند که این نشانگر اهمیت خیلی بالای دخالت و مشاورهٔ زودهنگام برای ترک اعتیاد افراد است.

پژوهشی توسط CMAJ در جولای پرده از این برداشت که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، مراجعات زنان بین ۲۴ تا ۲۹ سال در زمینهٔ مشکلات مربوط به الکل، ۲۴۰ درصد افزایش یافته است.

«انستیتو اطلاعات سلامت در کانادا» هم اوایل امسال خبر داده بود که ۲۶ درصد از آمار بستری جوان‌ها بین آوریل ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۱۸، مربوط به الکل بوده است.

منبع: CBC News