Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

آیا استفاده از ماسک زنجیره انتقال کروناویروس را قطع می‌کند!

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس مقاله‌ای که رومن ولفل و همکارانش در مجله Nature منتشر کرده‌اند احتمال انتقال ویروس از بدن فرد مبتلا به COVID-19 در هفته نخست ابتلا به بیماری، که معمولا فرد هیچگونه علائمی ندارد، بیشتر از دیگر اوقات است. به این ترتیب کروناویروس حقیقتا همچون یک قاتل خاموش رفتار می‌کند! از اینرو بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به COVID-19 پوشیدن ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با خارج نشدن از منزل است.

هرچند ماسک N95 موثرتر از سایر انواع ماسک است اما پوشیدن هر نوع لایه محافظتی پارچه‌ای در مقابل دهان مانند ماسک‌های خانگی و یا حتی دستمال و شال می‌تواند تا حد زیادی جلوی ورود و انتشار ویروس را بگیرد. براساس نتایج این مقاله ترشحات آلوده به ویروس که هنگام سرفه و عطسه و حتی صحبت کردن از دهان فرد مبتلا خارج می‌شوند می‌توانند بسیار بیشتر از میزان دو متر، که پیش از این اعلام شده بود، انتشار پیدا کنند‎.

نتایج این تحقیق نشان داده که وجود لایه‌ای از جنس پارچه در مقابل دهان فرد بیمار می‌تواند تا 99 درصد از انتشار این ترشحات جلوگیری کند.

دکتر هاروی فاینبرگ رئیس آکادمی ملی علوم و کمیته دائمی بیماری‌های عفونی نوظهور در اینباره گفت: من به شخصه از ماسک‌های جراحی استفاده نخواهم کرد زیرا برای استفاده کادر درمانی بسیار حیاتی هستند اما حتما دستمال گردن وسترن خودم را می‌پوشم.

به نظر پروفسور دیوید هیمن از اعضای مشاور سازمان بهداشت جهانی پوشیدن ماسک صورت به اندازه حفظ فاصله فیزیکی مهم بوده و حتی می‌تواند موثرتر نیز باشد.

همچنین آمار منتشر شده توسط کشورهایی که استفاده از ماسک را اجباری کرده‌‌اند نشان داده نرخ مرگ‌ومیر بسیار پایین‌تری در مقایسه با دیگر کشورها داشته‌‌اند. تا اواخر ماه فوریه پیدا کردن ماسک در کره‌جنوبی بسیار سخت بود و آمار شیوع بیماری آن به ایتالیا شباهت داشت. اما پس از آن‌که دولت مداخله کرده و برای هر شهروند کره‌ای یک ماسک ارائه داد وضعیت به کلی تغییر کرد و آمار مبتلایان شروع به کم شدن کرد.

بر اساس نتایج مطالعه یک سازمان غذا و دارو بر روی بیماری آنفولانزا استفاده از ماسک زمانی موثر خواهد بود که درصد بسیار بالایی از شهروندان آن را بپوشند. بر اساس این مطالعه در صورت استفاده 50 درصد از جمعیت شیوع ویروس به نصف کاهش می‌یابد و چنانچه 80 درصد از شهروندان ماسک به صورت داشته باشند انتشار ویروس به صفر خواهد رسید.

بنابراین تنها در صورت وجود علائم بیماری یا مراقبت از بیمار بیمار مبتلا به COVID-19 موظف به پوشیدن ماسک نیستیم بلکه در هر شرایطی هنگام حضور در خارج از منزل باید مقابل دهان خود را با ماسک یا محافظ پارچه‌ای بپوشانید.

در حال حاضر بسیاری از مناطق پوشیدن ماسک در اماکن عمومی و نقاط شلوغ را اجباری اعلام کرده‌اند اما چنانچه چه مسئولان از این رویکرد حمایت نکنند نیز باید خودمان دست به کار شده و هرچه سریع‌تر نرخ استفاده از ماسک را به بالای 80 درصد برسانیم تا سرانجام زنجیره انتقال ویروس قطع شود. تا جای ممکن از دوستان و نزدیکان خود بخواهید از ماسک استفاده کنند و در شبکه‌های اجتماعی استفاده از ماسک و پوشش محافظتی در مقابل دهان را تبلیغ کنید.

منبع: The Guardian