Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

افراد سیگاری بیش از سایرین در معرض خطرات کرونا هستند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همزمان با رشد تعداد مبتلایان COVID-19 در سراسر جهان نیاز به دستگاه‌های تنفسی و امکانات ICU نیز شدیدا افزایش پیدا کرده است. به گفته مسئولان بهداشتی افراد سیگاری از جمله حساس‌ترین گروه‌ها در برابر کروناویروس محسوب می‌شوند که در صورت ابتلا وخیم شدن شرایط آن‌ها بسیار بیشتر است.

استنتون گلنتز مدیر مرکز تحقیقات کنترلی و آموزشی تنباکو در اینباره گفت: این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است. شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌‎می‌دهند استعمال دخانیات باعث افزایش احتمال ابتلا به کروناویروس و نیز آسیب‌پذیرتر شدن ریه‌ها در برابر آن می‌شود.

تحقیقات اولیه بر روی بیماران چینی نشان داده که 12 درصد از بیمارانی که به دلیل ابتلا به COVID-19 در ICU بستری شده و سیگار نیز مصرف می‌کردند مجبور به تنفس با دستگاه‌ شده یا فوت کرده‌اند. این میزان در میان افراد غیرسیگاری 5 درصد بوده است.

دکتر نیل پاتل متخصص مراقبت‌های ویژه و ریه در کلینیک Mayo می‌گوید مصرف سیگار بافت‌های ریه را شدیدا در معرض خطر قرار می‌دهد. او در ادامه افزود: مصرف سیگار موجب از بین رفتن مژه‌های ریه و نازوفارنکس‌ها می‌شود. این مژه‌ها نقش مهمی در به دام انداختن ویروس‌ها و آلودگی‌های وارد شده به ریه دارند و آن‌ها را مجددا به خارج از بدن منتقل می‌کنند. مژه‌های ریه یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های دفاعی بدن در مقابل بیماری‌های عفونی هستند.

اشلی گولد که کارمند مرکز مشاوره بهداشتی اداره بهداشت عمومی ولز است می‌گوید: در حال حاضر ثابت شده که COVID-19 یک بیماری تنفسی است و تحقیقات انجام گرفته بر روی ویروس‌های مشابه نشان داده که مصرف تنباکو خطر ابتلا به چنین عفونت‌هایی را بالا برده و احتمال وخیم شدن وضعیت بیماران را افزایش می‌دهد.

همچنین بررسی محققان نشان داده که استعمال دخانیات سبب افزایش تعداد گروهی از سلول‌ها با گیرنده‌هایی خاصی در ریه می‌شود که ویروس COVID-19 آن‌ها را آلوده می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی از افراد سیگاری خواسته تا برای حفظ سلامتی خود در شرایط کنونی سیگار و دیگر محصولات دخانی را مصرف نکنند. به گفته این سازمان حتی کسانی که به ندرت سیگار می‌کشند نیز در هنگام مصرف دستان خود را به دهان نزدیک می‌کنند و احتمال انتقال ویروس از انگشتان به بدن را افزایش می‌دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری به این توصیه‌ها عمل کرده‌اند. پاتریشیا آرکت بازیگر برنده جایزه اسکار در پستی توییتری در اواسط ماه مارس گفت: به دلیل آن‌که بیماری COVID-19 به ریه‌ها حمله می‌کند مهمترین راهکار دفاعی کنار گذاشتن مصرف انواع دخانیات است. من سه روز است دخانیات مصرف نمی‌کنم. آیا با من همراه می‌شوید؟

منبع: CTV News