Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

چرا مردان بیشتر از زنان در برابر کروناویروس آسیب‌پذیرند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در گذشته مطالعات ثابت کرده طول عمر مردان در مقایسه با زنان کوتاه‌تر و احتمال ابتلا به سکته قلبی و انواع سرطان در آن‌ها بیشتر است. حال گزارش‌ها نشان داده COVID-19 نیز به مردان بیشتر از زنان آسیب می‌رساند. آمارهای منتشر شده توسط شش کشور تا تاریخ 20 مارس تایید می‌کند که در چهار کشور چین، فرانسه، ایتالیا و کره‌جنوبی میزان ابتلای مردان به مراتب بیشتر از زنان بوده و نرخ مرگ‌ومیر مردان در آن‌ها تا 50 درصد بالاتر از زنان است.

مطمئنا تنها استناد به داده‌های آماری کافی نیست زیرا این احتمال وجود دارد تعداد آزمایشات انجام گرفته از مردان بیشتر از زنان بوده یا نحوه گزارش و ثبت مرگ‌ومیر مردان و زنان متفاوت باشد. اما از آنجایی که اختلاف مذکور در کشورهای گوناگون چشمگیر است وجود این تفاوت تقویت می‌شود.

هنوز علت این موضوع مشخص نیست اما از آنجایی که COVID-19 در افرادی که دارای نواقص جسمی چون مشکلات قلبی و عروقی یا ریوی (مانند انسداد ریه) یا فشار خون بالا هستند آسیب بیشتری وارد می‌کند و نیز از آنجایی که چنین بیماری‌هایی در میان مردان شایع‌تر است، کارشناسان این امر را در بالاتر بودن آمار مبتلایان و فوتی‌ها در مردان موثر می‌دانند.

از سوی دیگر تفاوت‌های رفتاری دو جنس نیز بی‌تاثیر نیستند. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در میان مردان بسیار شایع‌تر از زنان است. در کره‌جنوبی که آمار نشان می‌دهد خطر کروناویروس برای مردان دو برابر زنان است، نرخ اعتیاد مردان به محصولات دخانی در بین کشورهای OECD بالاترین میزان است و در مقابل نرخ اعتیاد زنان نیز حداقل می‌باشد. برخی نیز توجه بیشتر زنان به مسائل بهداشتی را به عنوان عاملی مهم ذکر کرده‌اند.

البته تفاوت‌های بیولوژیکی را نباید از یاد ببریم. مردان در مقایسه با زنان دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند که آنان را در برابر انواع بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیرتر می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که احتمالا تفاوت هورمون‌های جنسی در مردان و زنان، که بر واکنش سیستم ایمنی به پاتوژن‌ها اثرگذار هستند، در بوجود آمدن چنین تفاوتی نقش دارد.

در زمان شیوع ویروس سارس در سال 2003 نیز آمار مرگ‌ومیر در میان مردان بسیار بیشتر از زنان بود. به عنوان مثال ویروس سارس در هنگ‌کنگ 21.9 درصد از مردان را کشت اما این نرخ برای زنان 13.2 درصد بود. دانشمندان هنگ‌کنگی نیز در ابتدا مصرف بیشتر دخانیات توسط مردان را عامل بوجود آمدن این تفاوت می‌دانستند اما مطالعات بیشتر نشان داد این اختلاف در میان موش‌های نر و ماده مبتلا به بیماری نیز وجود دارد. به همین دلیل آن‌ها تفاوت سیستم ایمنی دو جنس را عامل اصلی آسیب‌پذیرتر بودن مردان تشخیص دادند.

وجود باورهای اشتباه در بسیاری از جوامع که مردان را به عنوان جنس قوی‌تر می‌دانند نیز باعث می‌شود آن‌ها با وجود داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌تر خود را بیشتر در معرض بیماری قرار دهند، درحالی که این باور از بنیان غلط است. از سوی دیگر مصرف دخانیات در سرتاسر دنیا نشانه مردانگی و کلاس اجتماعی محسوب می‌شود، اما در مقابل سبب آسیب‌پذیرتر شدن افراد در برابر بیماری‌های گوناگون می‌شود.

توجه بیشتر زنان به توصیه‌های بهداشتی نیز می‌تواند یکی از عوامل اصلی در ابتلای کمتر آن‌ها به COVID-19 باشد.

آنچه همگی بر آن اتفاق نظر داریم ناشناخته بودن کروناویروس و آثار آن بر روی بدن انسان است. بنابراین بدون توجه به تفاوت‌های جنسی باید همگی به توصیه‌های بهداشتی و محدودیت‌های فیزیکی توجه کنیم تا از سرعت شیوع بیماری در جامعه کاسته شود.

منبع: The Guardian