Tuesday, April 23, 2024
17.1 C
Calgary

نتایج امیدوارکننده مصرف داروی شرکت Gilead بر مبتلایان کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس اطلاعاتی که با مطالعه وضعیت بیماران مبتلا به COVID-19 بدست آمده بیش از دو سوم  آن‌ها که در شرایط جسمی بسیار بدی قرار داشتند پس از گذراندن دوره درمان با داروی آزمایشی متعلق به شرکت Gilead Science (GILD.O) تا حد زیادی بهبود پیدا کرده‌اند.

طبق بررسی‌هایی که روز جمعه در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده آزمایش‌کنندگان هیچگونه جزئیات بیشتری درباره دیگر روش‌های درمانی مورد استفاده توسط این 61 بیمار ارائه نداده‌اند. همچنین به دلیل خطای موجود در دوز مصرفی توسط هشت بیمار، نتایج آن‌ها در این آمار لحاظ نشده است.

کارشناسان نتایج این مطالعه را امیدوارکننده توصیف کرده‌اند اما به گفته آن‌ها نبود گروه کنترل در آزمایش مذکور تفسیر اطلاعات آن را دشوار کرده است. از طرف دیگر تعداد بیماران آزمایش شده را کم و جزئیات انتشار یافته توسط تیم تحقیقاتی را محدود می‌دانند و عقیده دارند به مدت کافی وضعیت بیماران پس از انجام آزمایش رصد نشده است.

هم‌اکنون هیچ داروی قطعی و واکسنی برای COVID-19 وجود ندارد.

شرکت Gilead ماه گذشته توزیع داروی Remdesivir خود را به شدت محدود کرد تا آزمایشات بالینی برای اثبات اثربخشی این داروی ضدویروس را انجام دهد. پیشبینی می‌شود در هفته‌های پیش رو نتایج این آزمایش‌ها اعلام گردند. محققان بسیاری در چین و ایالات‌متحده نیز بر روی تاثیر این دارو بر بیماران مبتلا به COVID-19 مطالعه می‌کنند.

نتایج اخیر آزمایشات صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به کروناویروس در ایالات‌متحده، اروپا، کانادا و ژاپن را در بر می‌گیرد که در دوره‌ای ده روزه داروی remdesivir را مصرف بودند.

پیش از آغاز این دوره درمانی 30 بیمار از دستگاه تنفس استفاده می‌کردند و چهار بیمار نیز با استفاده از یک ماشین مخصوص که خون را از بدن آن‌ها به یک ماشین اکسیژن‌رسان پمپ می‌کرد، به حیات خود ادامه می‌دادند. پس از حدود 18 روز 36 بیمار ( 68 درصد بیماران) نشانه‌هایی از بهبود وضعیت اکسیژن را نشان دادند. بیش از نیمی از 30 بیمار که از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کردند دیگر نیازی به آن نداشتند. در مجموع 25 بیمار ( 47 درصد) از بیمارستان مرخص شدند. هفت بیمار ( 13 درصد بیماران) نیز جان خود را از دست دادند.

دوازده بیمار ( 23 درصد) دارای عوار جدی همچون سندورم‌های گوناگون اختلال در دریافت اکسیژن، septic shock و آسیب حاد کلیه بودند.

دکتر جاناتان گرین مسئول ارشد مقاله و مدیر بخش اپیدمیولوژی بیمارستان Cedars-Sinai Medical Center در لس‌آنجلس گفت: ما مشتاقانه منتظر آن هستیم که نتایج آزمایش‌های بالینی Gilead نیز یافته‌های ما را تایید کنند.

منبع: Reuters