Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

آیا هورمون‌های جنسی زنانه موجب افزایش ایمنی مردان در برابر کروناویروس می‌شوند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آمارها نشان داده آسیب‌پذیری زنان نسبت به مردان در برابر COVID-19 کمتر است. همین موضوع سبب شده این سوال ذهن پزشکان را مشغول کند که “آیا هورمون‌های زنانه باعث بوجود آمدن چنین تفاوتی شده؟”

هم‌اکنون محققان آمریکایی در حال انجام آزمایش‌هایی بالینی هستند که تاثیر مصرف هورمون‌های جنسی زنانه در افزایش ایمنی مردان در برابر کروناویروس را بررسی می‌کنند. آن‌ها برای این کار در مدت زمانی محدود هورمون‌های استروژن و پروجسترون  را وارد بدن آزمایش‌شوندگان مرد کرده‌اند تا تاثیرات احتمالی را مشاهده کنند.

با اینحال جامعه پزشکی درباره تاثیرات این نوع هورمون‌ها هم‌نظر نیستند. در زیر شواهد موجود که تاثیر مثبت هورمون‌های جنسی زنانه را ثابت می‌کنند آورده شده‌اند:

  • زنان باردار ایمنی بیشتری در برابر COVID-19 نشان داده‌اند که دلیل آن بالا‌تر بودن مقادیر هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن آن‌هاست.
  • نتایج نشان داده که استروژن بر روی پروتئین angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) اثر می‌گذارد. کروناویروس از این پروتئین، که بر روی سطح سلول‌ها وجود دارد، برای ورود به داخل سلول استفاده می‌کند. به گفته کاترین ساندبرگ مدیر مرکز مطالعات جنسی در دانشگاه Georgetown تفاوت هورمونی میان زنان و مردان باعث شده تا ACE2 موجود در بدن آن‎‌ها رفتاری متفاوت در برابر ویروس نشان دهند.
  • آزمایشات انجام شده بر روی موش‌های نر نشان داده مصرف استروژن موجب تغییر رفتار ACE2 در کلیه‌ها می‌شود که در نهایت به مقاومت آن‌ها در برابر کروناویروس می‌انجامد.

گروهی دیگر دلایل زیر را برای رد تاثیر جادویی مصرف هورمون‌ها با هدف افزایش ایمنی مردان در برابر COVID-19 ذکر می‌کنند:

  • پایین‌تر بودن آمار مرگ‌ومیر میان زنان سالمند در مقایسه با مردان سالمند، با وجود کاهش سطح هورمون‌های جنسی آن‌ها پس از پایان سن یائسگی
  • تفاوت‌های رفتاری چشمگیر میان مردان و زنان در مواردی همچون مصرف دخانیات و توجه به مسائل بهداشتی و پزشکی
  • پیچیده بودن فاکتورهای تاثیرگذار و متعدد بودن آن‌ها

به این ترتیب باید منتظر انتشار نتایج آزمایشگاهی پزشکان در لانگ‌آیلند و لس‌آنجلس بمانیم تا نظری قطعی درباره تاثیر هورمون‌ها را اعلام کنند. تا آن زمان دستان خود را مرتب بشویید و فاصله فیزیکی را رعایت کنید.

منبع: The New York Times