Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

تاثیر مشخصات ژنتیکی و گروه خونی بر ریسک ابتلا به COVID-19

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گروهی از دانشمندان اروپایی با مطالعه ساختار DNA مبتلایان COVID-19 موفق به کشف رابطه‌ای میان ویژگی‌های ژنتیکی و شدت بیماری شده‌اند.

براساس این بررسی‌ها تفاوت موجود در دو جایگاه از ژنوم انسان در افزایش خطر نارسایی تنفسی موثر است. یکی از این جایگاه‌ها نوع گروه خونی افراد را تعیین می‌کند.

طبق این مطالعه داشتن گروه خونی A موجب رشد 50 درصدی نیاز مبتلایان به اکسیژن یا دستگاه تنفس مصنوعی می‌شود.

محققان به دنبال ژن‌هایی هستند که از فعالیت ویروس در بدن جلوگیری می‌کنند. کروناویروس جدید پس از ورود به بدن به پروتئین ACE2 بر روی سطح سلول‌ متصل شده و وارد آن می‌شود؛ اما مطالعه نشان داده که تفاوت‌های ژنتیکی ACE2 تاثیری بر خطر ابتلا به COVID-19 حاد ایجاد نمی‌کند.

این محققان معتقدند فاکتورهای بررسی نشده بسیاری وجود دارند که می‌توانند در بروز انواع کشنده بیماری موثر باشند. به این ترتیب شاید بتوان با تست DNA کسانی را که بیشتر در معرض خطر هستند، شناسایی کرد.

بعلاوه با شناسایی ژن‌هایی که در بروز انواع حاد بیماری نقش دارند می‌توان دارو و روش‌های درمانی موثرتری طراحی کرد.

پیشتر مطالعه دانشمندان چینی نیز ثابت کرده بود که دارندگان گروه خونی A بیش از سایرین در برابر COVID-19 آسیب‌پذیر هستند. هنوز علت این موضوع مشخص نیست.

ابتلا به کروناویروس باعث واکنش شدید سیستم ایمنی بدن در برخی افراد می‌شود که التهاب گسترده و آسیب ریوی (cytokine storm) را در پی دارد.

تلاش‌های قبلی برای شناسایی تفاوت در جایگاه‌های ژنتیکی افراد بیمار و غیربیمار با شکست مواجه شده بود اما این گروه از محققان با تمرکز بر روی بیمارانی که مشکل تنفسی (نوع حاد COVID-19) را داشتند موفق به کشف این یافته شدند.

امید است به زودی جزئیات بیشتری درباره تاثیر ویژگی‌های ژنتیکی بر بروز علائم بیماری یافت شوند تا بتوان به سوالات بیشتری پاسخ داد.

منبع: The New York Times