Friday, April 26, 2024
7.2 C
Calgary

اختلاف چین و کانادا بر سر مسئله هنگ‌کنگ

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هفته گذشته، دولت کانادا اعلام کرد که توافق استرداد مجرمین بین کانادا و هنگ‌کنگ را تعلیق می‌کند. دلیل این تصمیم، نگرانی از تصویب طرح امنیت ملی جدید هنگ‌کنگ در کنگره خلق چین است.

حالا چین شروع به مقابله کرده و با انتشار هشداری از شهروندانش خواسته که به کانادا سفر نکنند.

در این بیانیه، سفارت چین در اوتاوا از طرف کانادایی خواسته که «با جدیت قوانین بین‌المللی و معیارهای اولیه روابط بین‌الملل را رعایت کند، بلافاصله اشتباهاتش را برطرف کند، و هر گونه دخالت در منافع بین‌المللی چین را متوقف کند» تا آسیب بیشتری به روابط دو کشور وارد نشود.

در این بیانیه آمده که «هنگ‌کنگ یک منطقهٔ ویژه تحت مدیریت چین است» و «مسائل هنگ‌کنگ کاملا به چین مربوط می‌شوند و هر نوع دخالت خارجی ممنوع است.»

و بر این مورد تاکید شده که «تلاش کانادا برای وارد کردن فشار بر چین به خاطر مسائل مربوط به هنگ‌کنگ کاملا واپس‌گرایانه است و مثل لگد کوبیدن به دیوار، شکست خواهد خورد.»

هفته قبل به دنبال تصویب طرح امنیتی هنگ‌کنگ، وزیر امور خارجه کانادا نظرات دولت فدرال را به این شکل بیان کرد:

«کانادا در کنار جامعه بین‌الملل می‌ایستد و نگرانی خود درباره طرح امنیت ملی جدید هنگ‌کنگ را که توسط کنگره چین تصویب شده، بیان می‌دارد. این طرح به روشی رازآلود، بدون همکاری قانونگذاران و مردم هنگ‌کنگ تصویب شده و در تضاد با تعهدات جهانی چین قرار دارد.»

«فرآیند تصویب آن نشان می‌دهد که چین اهمیتی برای خودمختاری هنگ‌کنگ و قوانین اولیه آن در قالب “یک کشور، دو سیستم” قائل نیست. پذیرش هنگ‌کنگ به عنوان یک قطب صرفا بر اساس این درک مشترک و توافقات قبلی بوده است.»

منبع: Daily Hive