Tuesday, April 16, 2024
0.4 C
Calgary

کروناویروس می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی جدی شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گروهی از دانشمندان با مطالعه بیش از 40 مبتلای بریتانیایی COVID-19 که عوارضی چون التهاب مغز، هذیان‌گویی، آسیب عصبی و سکته مغزی داشتند متوجه ارتباط میان این علائم با کروناویروس شده‌اند.

نتایج این مطالعه که در ژورنال Brain به چاپ رسیده نشان‌دهنده رشد فزاینده acute disseminated encephalomyelitis (Adem) در بین مبتلایان کروناویروس می‌باشد. تعداد موارد شناسایی شده Adem بخش عصب‌شناسی انستیتو Neurology از یک مورد در ماه در دوران پیش از کرونا به دو تا سه بیمار در هفته بین ماه‌های اپریل و می افزایش پیدا کرده و یک زن 59 ساله نیز بدلیل این اختلال جان خود را از دست داده است.

در بین موارد مورد مطالعه ده‌ها عفونت سیستم اعصاب مرکزی، ده مورد هذیان و روان‌پریشی، هشت مورد سکته مغزی و هشت مورد اختلال اعصاب محیطی مشاهده شده که علت اکثر آن‌ها سندروم Guillain-Barre تشخیص داده شده است. این سندروم نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن می‌باشد که با حمله به اعصاب شروع و در نهایتا به فلج فرد منجر می‌شود (5 درصد موارد کشنده هستند).

مایکل زندی نویسنده ارشد مطالعه می‌گوید: چنین آسیب‌های مغزی تاکنون در میان مبتلایان دیگر ویروس‌ها مشاهده نشده است. مطالعه بیماران دارای Adem و دیگر مبتلایان کرونا نشان داده که امکان بروز اختلالات عصبی شدید که مشکلات ریوی را کم‌اهمیت کنند وجود دارد. Adem شباهت فراوانی به برخی انواع سفت‌شدگی عضلات دارد اما به مراتب کشنده‌تر است. برخی از این مبتلایان به ناتوانی‌های طولانی‌مدت دچار می‌شوند و برخی نیز ممکن است سریعا‌ بهبود یابند.

لازم به ذکر است که بیماران مورد مطالعه برخی عوارض طولانی‌مدت دیگر نظیر تنگی‌نفس، خستگی، بی‌حسی، ضعف و مشکلات حافظه نیز داشته‌اند.

زندی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: ما از پزشکان سرتاسر دنیا می‌خواهیم مراقبت این نوع عوارض پیچیده‌تر کروناویروس نیز باشند. باید به بیماران در دوران بهبود توجه بیشتری شود و ابعاد روانشناختی نیز مدنظر قرار گیرد، زیرا طبق بررسی‌های ما عفونت مغز را نیز درگیر می‌کند.

به گفته زندی برای شناخت تغییرات مغزی در بیماران باید بررسی‌های گسترده‌تری انجام شود.

یکی از نگرانی‌ها آن است که ویروس سبب شود درصد کمی از جمعیت بشری در سال‌های آینده به آسیب مغزی خفیف دچار شوند. احتمالا آسیب مشابهی نیز در زمان شیوع آنفولانزای 1918 نیز رخ داده بود که تا یک میلیون نفر را به اختلالات مغزی دچار کرد.

زندی افزود: ما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد اما زمانی که با چنین شیوع گسترده‌ای از بیماری روبرو هستیم باید به بروز این نوع مشکلات نیز توجه کنیم.

دیوید استرین مدیر ارشد بالینی دانشگاه پزشکی Exeter با اشاره به مشاهده اختلالات عصبی در تعدادی از بیماران COVID-19 گفت: هم‌اکنون اجرای برنامه‌های بازیابی برای بیماران بهبود یافته بسیار حیاتی است. ما با مواردی مواجه شده‌ایم که نیاز به دوره‌های درمانی طولانی چون تمرین‌های فیزیکی و ذهنی دارند. بعلاوه باید شناخت خود از تاثیرات ویروس بر مغز را افزایش دهیم.

منبع: The Guardian