Friday, April 26, 2024
2.7 C
Calgary

آیا آمار پذیرش اکسپرس انتری در ۲۰۲۰ از صدهزار نفر خواهد گذشت؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا در مسیری است که شاید امسال ۱۰۰,۰۰۰ دعوتنامه اکسپرس انتری یا حتی بیشتر ارسال کند که با توجه به تاثیر منفی کووید-۱۹ بر اقتصاد و مهاجرت، دستاورد ویژه‌ای خواهد بود.

قبل از وضع محدودیت‌های مسافرتی در مارچ ۲۰۲۰، وزیر مهاجرت آقای مارکو مِندیسینو اعلام کرد که هدف دولت برای پذیرش تمام درخواست‌های اقامت دائمی در سال ۲۰۲۰ روی عدد ۳۴۱,۰۰۰ پرونده تنظیم شده است.

اما در حقیقت، برنامه مهاجرتی کانادا برای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ روی ۹۱,۸۰۰ پذیرش سالانه از طریق اکسپرس انتری بسته شده بود.

اکسپرس انتری هنوز راه اصلی سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای پذیرش درخواست‌های مهاجرتی اکونومیک کلاس است که حدود ۶۰٪ پرونده‌های مهاجرتی هر سال را تشکیل می‌دهد.

در نیمه مارچ امسال، دولت کانادا به این نتیجه رسید که برای کنترل کروناویروس باید محدودیت‌هایی برای ورود به کشور وضع کند. در نتیجه بلاتکلیفی بزرگی در سیستم مهاجرتی پیش آمد. در اپریل ۲۰۲۰ ورود مهاجرین به حداقل رسید و همچنان نیز پایین مانده است.

در ضمن بسیاری از اشخاصی که تاییدیه‌های اقامت دائمی (COPR) را گرفته بودند نیز از ورود به کشور بازمانده‌اند و این وضع همچنان ادامه دارد. مدت اعتبار COPR برای برخی از این افراد تمام شده و دیگرانی که بعد از ۱۸ مارچ COPR گرفته‌اند نیز اصلا فرصتی برای ورود نیافته‌اند.

با وجود ادامهٔ پَندمی، فرآیند انتخاب اکسپرس انتری هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود. بر خلاف تصورات عمومی که انتظار توقف —هر چند موقت— این فرآیند را داشتند، IRCC کار خودش را بی‌وقفه ادامه داده است.

دولت با رکوردشکنی در زمینه اکسپرس انتری نشان داده که هنوز خواهان جذب کارکنان متخصص و ماهر در همه حوزه‌ها است، هر چند ورود آنها تا پایان پَندمی به تعویق بیفتد.

در ۱۴ اکتبر، کانادا بزرگترین انتخاب اکسپرس انتری در تاریخ این برنامه را انجام داد و ۴,۵۰۰ نفر برای درخواست اقامت دائمی انتخاب شدند. این کاندیداها اگر در خاک کانادا باشند، قادر به ارسال درخواست خود هستند و اگر خارج از کشور باشند نیز بالاخره روزی که محدودیت‌های کووید-۱۹ لغو شود، به آرزوی خود می‌رسند.

امسال تا این لحظه کانادا ۸۲,۸۵۰ دعوتنامه اکسپرس انتری را صادر و در هر نوبت گزینش، بین ۳,۹۰۰ تا ۴,۲۰۰ دعوتنامه ارسال کرده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا آخر سال حدود ۱۰۲,۳۵۰ دعوتنامه صادر خواهد شد.

چه برداشتی از این روند داشته باشیم؟

IRCC بر این باور است که توانایی پردازش تمام این پرونده‌ها در مدت زمانی معقول را دارد. استاندارد این سازمان پردازش ۸۰٪ درخواست‌ها در ۶ ماه یا کمتر است.

برخی فکر می‌کنند که گزینش‌های بزرگتر از قبل، نشان می‌دهد که IRCC انتظار ورود این افراد به کانادا در سال ۲۰۲۱ را دارد وگرنه چه نیازی به دعوت از آنها برای ثبت درخواست اقامت دائمی بود؟

دلیل دیگری هم می‌تواند در بین باشد. IRCC امسال به خاطر کووید-۱۹ پذیرش پناهجویان را کاهش داده و شاید ظرفیت که به این خاطر باز شده، به اکسپرس انتری اختصاص یافته باشد.

قرار بود امسال پنجاه‌هزار پناهجو به کانادا وارد شوند ولی پندمی این روند را متوقف کرد.

البته ظرفیت بیشتر برای اکسپرس انتری می‌تواند به خاطر پذیرش توسط برنامه‌های دیگر مانند PNP یا برنامه‌های مهاجرتی کبِک نیز باشد.

به هر صورت، IRCC در پایان اکتبر تصویر دقیق‌تری از ظرفیت پذیرش برنامه‌های مهاجرتی مختلف در ۲۰۲۱-۲۰۲۳ منتشر خواهد کرد که به نظر می‌رسد اهداف این سازمان در سال ۲۰۲۱ و پس از آن، همچنان بالا خواهند بود.

منبع: CIC News