Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

10 میلیاردر جهان طی همه‌گیری COVID-19 به‌اندازه واکسیناسیون کل جهان ثروت بدست آوردند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هزار شخص ثروتمند روی کره زمین طی 9 ماه اول قرنطینه توانسته‌اند تمام خسارت‌های مالی مرتبط با همه‌گیری را جبران کنند. از طرف دیگر، ممکن است بیش از یک دهه زمان ببرد تا فقیرترین مردم بتوانند از اثرات اقتصادی که ویروس روی زندگی آنها داشته است، بهبود یابند.

اطلاعاتی که توسط گزارش جدیدی از Oxfam کانادا بدست آمده است، می‌گوید همه‌گیری امکان افزایش نابرابری اقتصادی را در «تقریباً همه کشورها» ایجاد کرده است، چیزی که از زمان آغاز ثبت سازمان خیریه، یعنی بیش از یک قرن پیش تاکنون اتفاق نیفتاده است.

افزایش نابرابری به این معنی است که ممکن است حداقل 14 برابر تعداد هزار فرد ثروتمند جهان زمان ببرد تا افراد فقیر از لحاظ اقتصادی به وضعیت پیش از کرونا بازگردند. Oxfam خاطر نشان می‌کند که ثروتمندترین افراد جهان عمدتاً «مردان سفیدپوست» هستند.

در کانادا، ثروت 44 میلیاردر این کشور از مارس 2020 حدود 63.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. Oxfam می‌گوید ثروتمندترین فرد کشور به اندازه‌ای ثروتمند است که می‌تواند به هر یک از 3.8 میلیون فقیر کانادا یک چک 16،823 دلاری بدهد.

مدیر سیاست‌ها و کمپین‌های Oxfam کانادا، Diana Sarosi  گفت: «ما شاهد افزایش بزرگ‌ترین نابرابری از زمان ثبت سوابق مالی افراد هستیم. اختلاف عمیق بین فقیر و ثروتمند به اندازه ویروس کشنده است.»

Oxfam می‌گوید که این گزارش «یک سیستم اقتصادی تقلبی» را نشان می‌دهد که یک طبقه «نخبه فوق‌العاده ثروتمند» را قادر می‌سازد در بدترین رکود اقتصادی پس از رکود بزرگ جهان (The Great Depression)، در حالی که میلیاردها نفر برای تأمین مخارج زندگی خود در تقلا هستند، ثروت جمع‌آوری کنند. Oxfam می‌گوید: «این نشان می‌دهد كه همه‌گیری‌ها چگونه می‌توانند باعث افزایش اختلاف عمیق اقتصادی، نژادی و جنسیتی شوند.»

طبق گزارشات مطبوعاتی، ثروت 10 فرد ثروتمند جهان از آغاز همه‌گیری نیم تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است- مبلغی بیش از مبلغ هزینه واکسیناسیون هر فرد روی کره زمین، در حالی که اطمینان پیدا کنیم هیچ کدامشان به دلیل فقر از واکسیناسیون در برابر COVID-19 عقب نمی‌ماند. در همین زمان، همه‌گیری باعث ایجاد بدترین بحران شغلی در ۹۰ سال گذشته و بیکاری و یا کم کاری صدها میلیون انسان شده است.

32 شرکت جهانی که بیشترین درآمد را در طی همه گیری بدست آورده‌اند، می‌توانستند از این سود (104 میلیارد دلار) برای تأمین مزایای بیکاری برای همه کارگران و پشتیبانی مالی برای همه کودکان و افراد مسن در کشورهای کم درآمد و متوسط در سراسر جهان استفاده کنند.

در ابتدای ژانویه، Elon Musk بنیانگذار Tesla از Jeff Bezos، مدیرعامل Amazon به عنوان ثروتمندترین فرد جهان پیشی گرفت. طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، دارایی خالص Musk 202 میلیارد دلار است، در حالی که Bezos با 193 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن Bill Gates بنیانگذار Microsoft با 133 میلیارد دلار‌ قرار دارد.

Sarosi نتیجه می‌گیرد: «مبارزه با نابرابری باید در قلب تلاش‌های بهبود و نجات اقتصادی باشد. دسترسی همه افراد جهان به واکسن COVID-19، پشتیبانی مالی افراد در صورت از دست دادن شغلشان، سرمایه‌گذاری در خدمات عمومی و همچنین بخش‌های کم درآمد به منظور ایجاد میلیون‌ها شغل جدید به تلاش جهانی دولت‌ها نیاز دارد.»

 

منبع: dailyhive