Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

هشدار متخصصان بیماری‌های عفونی در خصوص خطر تاخیر دریافت دوز دوم واکسن برای سالمندان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کمیته مشاوره ملی ایمن‌سازی کانادا (NACI) پس از به‌روزرسانی دستورالعمل‌هایش به استان‌ها و مناطق توصیه کرد که در صورت کمبود واکسن فاصله توزیع دوزهای اول و دوم واکسن COVID-19 را چهار ماه در نظر بگیرند. به اعتقاد NACI افزایش فاصله دوزها به محافظت از کل جمعیت بزرگسال در یک بازۀ زمانی کوتاه کمک خواهد کرد. دولت‌های انتاریو، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و منیتوبا نیز برنامه‌های خود را با این دستورالعمل هماهنگ کردند.

اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند سالمندان و همچنین جمعیت آسیب‌پذیری که دارای نقص ایمنی هستند باید از این قانون مستثنی شوند.

دکتر سمیر سینا، مدیر سالمندان در شبکه بهداشتی و دانشگاه تورنتو می‌گوید: سالمندان ضعیف‌ترین سیستم ایمنی را در میان ما دارند و و COVID-19 به‌راحتی به آنها صدمه وارد می‌کند. به تاخیر انداختن توزیع دوم می‌تواند برای این افراد بسیار خطرناک باشد.

جورگان فریتز، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه مک گیل، می‌گوید شواهد علمی نشان می‌دهند که اثربخشی دوز اول در مقایسه با دوز دوم بسیار سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند.

تولید کنندگان واکسن‌های Pfizer و Moderna فاصله‌های 21 و 28 روزه را پیشنهاد می‌دهند. این فاصله برای AstraZeneca در آزمایشات بالینی یک ماه پس از تزریق اولین دوز بوده است.

درک فیلیپس82 ساله از تورنتو اولین دوز واکسن Moderna را در کالج Seneca دریافت کرده است. او می‌گوید پس از شنیدن تاریخ دریافت دوز دوم واکسن متعجب شده است.

تانیا واتس، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه تورنتو، می‌گوید تأخیر توزیع دوز دوم برای افراد 80 ساله و مسن‌تر نسبت به جوانان خطرناک‌‍تر است. خطرات این تأخیر برای بیماران سرطانی و افراد دارای نقص ایمنی بسیار جدی خواهد بود.

در اوایل ماه مارس ، شیوع در یک آسایشگاه مراقبت بلند مدت در Gatineau، Que، باعث کشته شدن 5 نفر شد. این اتفاق در حالی رخ داد که 96% از ساکنین و 41% از کارکنان این آسایشگاه واکسینه شده بودند.

در کانادا بیش از 95% از فوت‌شدگان این بیماری را جمعیت 60 سال به بالا تشکیل می‌دهند. گسترش گونه‌های مسری‌تر این ویروس و مطالعاتی که کاهش حفاظت آنتی‌بادی را نمایان می‌کنند سوالاتی را درباره اثربخشی واکسن‌ها ایجاد کرده‌اند.

 

منبع: Globalnews