Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

گزارش دومین مورد لخته‌ شدن خون به دنبال تزریق واکسن AstraZeneca در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک مرد آلبرتایی 60 ساله پس از دریافت واکسن AstraZeneca دچار اختلال ترومبوسیتوپنی (كاهش‌ تعداد پلاكت‌ها در گردش‌ خون) شد. سازمان بهداشت کانادا در پی این اتفاق گفته است بیمار مورد نظر تحت درمان قرار گرفته و اکنون در حال بهبود است.

بهداشت کانادا همچنین گفت لخته شدن خون با پلاکت پایین در افراد واکسینه شده با واکسن AstraZeneca کووید-19 بسیار نادر است. لازم به ذکر است که این گزارش نشان از فعالیت سیستم نظارت بر ایمنی واکسن در کانادا دارد.

این سازمان اعلام کرد که با همکاری آژانس بهداشت عمومی کانادا در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد این واقعه است. تاکنون بیش از 700،000 دوز واکسن AstraZeneca و COVISHIELD / AstraZeneca در کانادا تجویز شده است که فقط دو مورد لخته شدن خون (VITT) گزارش شده است.

اولین مورد در 14 آوریل گزارش شد که برای یک خانم بالای 55 سال کبکی اتفاق افتاده بود. این خانم در حال بهبود یافتن است.

به دنبال مشاهده موارد VITT بهداشت کانادا برای هشدار در مورد نشانه‌های لخته شدن خون برچسب‌های واکسن را به‌روز کرد. دکتر سوپریا شارما، مشاور ارشد پزشکی بهداشت کانادا، گفت که خطر لخته شدن خون پس از واکسینه شدن با واکسن AstraZeneca در حدود 1 در 150،000 است. خطر لخته شدن خون در بستری‌شدگان کووید-19 تقریبا یک مورد در 5 بیمار است.

بهداشت کانادا اعلام کرد که علی‌رغم شواهد موجود در سطح بین‌المللی، این سازمان همچنان فواید واکسن‌های AstraZeneca و COVISHIELD را از خطرات احتمالی‌شان بیشتر می‌داند و آنها را برای محافظت در برابر کووید-19 پیشنهاد می‌کند.

تاکنون 9،525،732 دوز واکسن کووید-19 در کانادا تجویز شده است. در مجموع از ابتدای همه گیری، 1،106،062 مورد ابتلا و 23،541 مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است.

 

منبع: Dailyhive