Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

درباره گونه هندی کرونا چه می‌دانیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هند در ماه جاری رکورد شدیدترین جهش کرونا در جهان را شکست. همین موضوع موجب شد تا دو شهر پرجمعیت دهلی‌نو و مومبای با کمبود تخت‎های بیمارستانی، اکسیژن و دارو روبرو شوند.

برخی دانشمندان جهش ویروس را علت این امر می‌دانند. گونه جدید که B.1.617 نام گرفته علاوه بر هند در 17 کشور جهان مشاهده شده و بسیاری را نگران کرده است.

گونه هندی چیست؟

گونه B.1.617 دو جهش کلیدی در تاج بیرونی ویروس، که وظیفه اتصال به سلول‌های انسانی را دارد، داشته است.

دسامبر سال گذشته این گونه برای نخستین بار در هندوستان مشاهده شد. سازمان بهداشت جهانی از احتمال افزایش قدرت انتقال، تشدید علائم بیماری و مقاومت آن در برابر واکسن سخن گفته، اما هنوز شواهد کافی در اینباره وجود ندارد.

آیا این گونه عامل شیوع چشمگیر کرونا در هند است؟

نمی‌توان با قطعیت گفت. بگفته سازمان بهداشت جهانی باید مطالعات بیشتری در اینباره انجام شود، اما مطالعات آزمایشگاهی محدود حاکی از قدرت شیوع بیشتر ویروس هستند.

همزمان شیوع گونه بریتانیایی در بخش‌هایی از هندوستان وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. در نیمه دوم ماه مارچ تعداد مبتلایان گونه بریتانیایی در دهلی‌نو تقریبا دو برابر شده و B.1.617 گونه قالب در ماهاراشترا است.

برخی کارشناسان ظهور یک گونه قوی را در جهش چشمگیر ویروس موثر می‌دانند، گونه‌ای که از سدهای دفاعی پیشین عبور کرده است. با اینحال اطلاعات ژنی درباره گونه B.1.617 محدود بوده و بدن بسیاری از مبتلایان با گونه‌های بریتانیایی و آفریقای جنوبی نیز درگیر است.

در مقابل برگزاری رویدادهای جمعی بزرگ نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند. نخست‌وزیر نارندرا مودی با انتقاد از برگزاری رویدادهای سیاسی و مذهبی در هفته‌های اخیر، آن‌ها را مسبب وضعیت کنونی دانست.

آیا واکسن‌ها در برابر گونه هندی کارایی دارند؟

به احتمال زیاد کارایی داد. آنتونی فاوسی مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید به برخی مطالعات آزمایشگاهی اشاره کرده که تاثیرگذاری یک واکسن ساخت هند در برابر این گونه را ثابت می‌کنند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان نیز خاطرنشان شده که شواهدی مبنی بر مقاوم بودن گونه هندی در برابر واکسن‌ها وجود ندارد.

منبع: Reuters