Tuesday, April 16, 2024
0.4 C
Calgary

خطرات قابل توجه انواع کووید۱۹ در افرادی که یک دز واکسن را دریافت کرده‌اند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مقامات بهداشتی به کانادایی‌ها هشدار می‌دهند که بین دریافت دوز اول و دوم واکسن کووید-۱۹ مراقبت‌های لازم را انجام دهند، زیرا شواهد جدید نشان می‌دهند که دریافت یک دوز واکسن Pfizer ممکن است محافظت قوی در برابر گونه‌های نگران‌کنندهٔ این ویروس ایجاد نکند.

حضور افرادی که دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند ولی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری می‌شوند این یافته‌های علمی را تأیید می‌کند.

مطالعات انجام شده روی کارکنان بهداشتی دو بیمارستان در انگلیس که واکسن Pfizer را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد افرادی که یک دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند که همین امر می‌تواند آنها را در برابر آلوده شدن به گونه‌های مختلف نگران‌کننده کووید-۱۹ آسیب‌پذیر کند.

به گفتهٔ رزماری بوینتون، یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و پیش از این به SARS-CoV-2  آلوده نشده‌اند، به صورت کامل در برابر گونه‌های نگران‌کننده‌ای که در گردش هستند محافظت نمی‌شوند. این مطالعه به اهمیت دریافت دوز دوم واکسن برای محافظت از جمعیت تأکید می‌کند.

کارکنان بهداشتی که قبلاً به «گونهٔ جهش‌یافته سویه ووهان»  کووید-۱۹ آلوده شده بودند پس از دریافت دوز اول نسبت به سایر همسالان خود که هرگز به این ویروس آلوده نشده بودند پاسخ ایمنی قوی‌تری نشان داده‌اند.

این مطالعه پاسخ ایمنی را روی خون کارکنان بهداشت نسبت به گونهٔ B.1.1.7. (انگلیسی) و B.1.351 (آفریقای جنوبی) آنالیز کرده است. محققان معتقدند یافته‌های به دست‌ آمده می‌تواند در مورد گونه‌های P.1. (برزیلی) و B.1.617 (هندی) نیز استفاده شوند. محققان در ادامه افزودند که بهترین راه حل، واکسیناسیون همراه با پیروی از اقدامات بهداشت عمومی است، زیرا ویروسی که نتواند منتقل شود فرصتی برای جهش نخواهد یافت.

دکتر مایکل وارنر، پزشک یکی از بیمارستان‌های تورنتو، در توییت خود نوشته است که در حال مشاهده بیماران مبتلا به کووید-۱۹‌ای است که «پس از دریافت دوز اول» و پیش از دریافت دومین دوز در ICU بستری شده‌اند. وی در توئیتی گفت تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشود، فرد به طور کامل در برابر بیماری محافظت نمی‌گردد.

بسیاری از استان‌های کانادا تا چهار ماه آینده دوز دوم واکسن را دریافت می‌کنند، زیرا مسئولین قصد دارند افراد دوز اول را با سرعت بیشتری دریافت کنند. Pfizer و Moderna هر دو توصیه می‌كنند برای دریافت دوز دوم باید یک ماه فاصله وجود داشته باشد. اما مقامات بهداشتی کانادا می‌گویند مردم باید با همین سطح ایمنی تا دریافت دوز دوم صبر کنند.

مقامات بهداشتی به کانادایی‌ها یادآوری می‌کنند که برای جلوگیری از شیوع، اقدامات بهداشت عمومی مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصلهٔ فیزیکی را پس از دریافت اولین دوز رعایت کنند.

کریستین الیوت، وزیر بهداشت انتاریو گفت: «ما می‌دانیم که شرایطی وجود دارد که افراد پس از دریافت دوز اول واکسن به کووید مبتلا می‌شوند. با این وجود شواهد بالینی به ما نشان می‌دهد که افراد بعد از اولین دوز از درجه بالایی از محافظت برخوردار می‌گردند و همچنین موارد بسیار خفیفی در بیمارستان بستری می‌شوند.»

کریستین الیوت در ادامه افزود که انتاریو در پی کاهش فاصله میان دریافت دو دوز است.

به گفتهٔ دکتر ترزا تام، مسئول ارشد بهداشت عمومی کانادا، در حال حاضر انواع مختلف نگران‌کننده ویروس بیشترین تعداد ابتلا را در کشور تشکیل داده‌اند که ۹۵٪ آن را گونه قابل‌انتقال انگلیسی تشکیل می‌دهد.

منبع: Dailyhive