Saturday, April 27, 2024
1.8 C
Calgary

دیگر نمی‌توان جلوی انقراض گسترده گونه‌ها را گرفت!

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس مطالعه‌ای جدید دوره انقراض جدید در زمین آغاز شده و دیگر نمی‎توان جلوی آن را گرفت.

این مقاله که در Biological Reviews منتشر شده نشان می‌دهد انسان‌ها مبارزه با این بحران را خیلی دیر شروع کردند و دیگر نمی‌توان بسیاری از گونه‌ها را نجات داد. علت آن هم تنوع گونه‌های در خطر و نیاز به انجام اقدامات ویژه برای حفظ هرکدام از آنهاست.

رابرت کاوی، نویسنده اول مقاله و محقق دانشگاه هاوایی، در اینباره گفت: “از سال 1500 تاکنون بین 7.5 تا 13 درصد از دو میلیون گونه شناسایی شده کره زمین، چیزی بین 150,000 تا 260,000 گونه، منقرض شده‌اند. ما رسما در ششمین دوره انقراض گسترده تاریخ کره زمین هستیم.”

مطالعات پیشین نشان داده که تاکنون پنج انقراض گسترده در کره زمین داشتیم که در هرکدام بین 70 تا 95 درصد گونه‌ها ازجمله حیوانات و میکروارگانیزم‌ها از بین رفته‌اند. آخرین انقراض گسترده کره زمین به حدود 66 میلیون سال پیش و نابودی دایناسورها باز می‌گردد. علت وقوع هرکدام از این دوره‌ها طبیعی بوده است.

البته دانشمندان از سال‌های پیش از این موضوع باخبر بودند. مطالعات پیشین درباره تسریع روند انقراض گونه‌ها در دهه‌های اخیر هشدار داده بود و علت اصلی آن را فعالیت‌های انسانی عنوان می‌کند.

براساس مقاله اخیر وضعیت گونه‌های ساکن خشکی بسیار بدتر از گونه‌های آبزی بوده و وضعیت جزایری چون هاوایی بسیار بدتر از قاره‌هاست.

در بخشی از مطالعه انقراض گونه‌ها در نقاط مختلف کره زمین بررسی شده است. بر این اساس حدود 0.55 درصد گونه‌های گیاهی در مدیترانه کاملا از میان رفته‌اند اما این نرخ در اروپا و اسرائیل 2 درصد است. همچنین خاطرنشان شده که سرعت انقراض گیاهان بسیار کمتر از بی‌مهرگان و بطورکلی حیوانات است.

وظیفه ما در این شرایط چیست؟

این مطالعه تاکید می‌کند که هنوز با روزهای اوج انقراض فاصله داریم اما شرایط خیلی سریع در حال دگرگونیست و احتمالا در آینده بیش از 75 درصد گونه‌ها نابود می‌شوند! بنابراین باید با اقدامات حفاظتی گسترده تا جای ممکن گونه‌های درخطر را نجات داده و مطالعات بیشتری بر روی آن‌ها انجام داد.

در این مقاله آمده: “تنوع گونه‌ها در کره‌ زمین بسیار بالاست و هم‌اکنون با خطر نابودی آن‌ها روبرو هستیم. در چنین شرایطی دانشمندان وظیفه دارند روش‌های پیشگیرانه را اتخاذ کرده و تا جای ممکن گونه‌های موجود را پیش از ناپدید شدن جمع‌آوری و مستندسازی کنند. کتمان این بحران کمک نمی‌کند و باید با استفاده از توانایی‌های موجود کره زمین را برای عبور از دوره انقراض ششم آماده کنیم.”

منبع: CTV News