Tuesday, April 23, 2024
8.1 C
Calgary

کرونا می‌تواند به تمام ارگان‌های بدن آسیب برساند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بررسی‌های جدید نشان داده که COVID تقریبا به تمام ارگان‌ها بدن، ازجمله مغز، آسیب می‌رساند.

براساس این مطالعه که در ژورنال The BMJ منتشر شده عوارضی چون اضطراب، افسردگی، مصرف مواد مخدر، اختلال خواب، زوال شناختی و دیگر بیماری‌های روانی در مبتلایان کرونا مشاهده شده است. از طرفی پاندمی نیز جامعه را در معرض مشکلات اقتصادی، اجتماعی و دیگر استرس‌ها قرار داده و این موارد را تشدید می‌کند.

به باور نویسندگان مقاله SARS-CoV-2 تنها یک ویروس مسری نبوده و با ویروسی سیستماتیک روبرو هستیم که می‌تواند بر تمام ارگان‌های بدن اثرات منفی بگذارد. در این بین اختلالات روانی و شناختی تنها بخشی از عوارض ویروس هستند.

در این مطالعه 154,000 مبتلا که در دو سال منتهی به بیماری هیچگونه مشکل روانی نداشتند بررسی شده‌اند. سپس نتایج بدست آمده با بیش از پنج میلیون نفر با نتیجه تست COVID منفی، حدود شش میلیون نتیجه متعلق به دوران پیش از پاندمی و 72,000 بیمار مبتلا به آنفولانزا (در دوران پیش از پاندمی) مقایسه شده است.

بررسی‌ها نشان داده که اظطراب، اختلالات استرس و سازگاری، افسردگی و اختلال خواب در مبتلایان COVID بترتیب 35 درصد، 38 درصد، 39 درصد و 41 درصد بیشتر از دیگر گروه‌هاست. همچنین مصرف مواد مخدر در این گروه به شدت افزایش یافته و 34 درصد بیشتر به سمت مواد افیونی و 20 درصد بیشتر به سمت مواد روانگردان روی می‌آورند.

یک بررسی دیگر نشان داده که 18 درصد مبتلایان کرونا به روانپزشک مراجعه کرده‌اند و این رقم برای دیگر افراد در دوران پاندمی 11 درصد بوده است.

باید توجه داشت که عوارض روانی بیماری کرونا تنها در بیماران بدحال ظاهر نشده بلکه در موارد متوسط و ضعیف بیماری هم شاهد آن‌ها بوده‌ایم.

البته نتایج این مطالعه به آن معنی نیست که تمام بهبودیافتگان COVID دچار مشکلات روانی می‌شوند و تنها حدود پنج درصد موارد چنین اختلالاتی را بروز داده‌اند. با اینحال انجام بررسی‌های بیشتر کاملا ضروری بنظر می‌رسد.

بگفته دکتر پائول هریسون، پروفسور روانپزشک دانشگاه آکسفورد و از نویسندگان مقاله، مشکلات روانی در ماه‌های پس از ابتلا به COVID افزایش پیدا کرده و این بیماری خطر بروز آن‌ها را افزایش می‌دهد.

دانشمندان نگرانند که اثرات منفی پاندمی در آینده بیشتر آشکار شوند و شاهد رشد مصرف مواد مخدر در سطح جامعه باشیم. از اینرو همه باید عوارض بلندمدت کرونا را جدی گرفته و آن‌ها را درمان کنند. بروز اختلالات روانی تنها بخشی از این عوارض بوده و ممکن است مشکلات بیشتر نیز برای دیگر ارگان‌های بدن بوجود آید.

منبع: Healthing