Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

رشد هزینه ارسال کالا، چالشی جدید برای فروشگاه‌های آنلاین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رشد کرایه سفارش‌های آنلاین به دلیل افزایش بهای سوخت باعث ایجاد مشکلات بسیار برای فروشگاه‌های آنلاین در کانادا شده است. این افزایش بها باعث شده تا هزینه ارسال کالا در داخل کانادا گاهی تا 40 درصد افزایش یابد.

چنین وضعیتی برای فروشگاه‌های پوشاک که نرخ بازگشت کالا در آن‌ها بسیار بالاست می‌تواند بسیار پرچالش باشد.

میشل واسیلیشن، سخنگوی Retail Council of Canada، با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده‌اند این هزینه را بر مشتریان تحمیل نکنند گفت: “حوزه فروش آنلاین یکی از رقابتی‌ترین صنایع در کاناداست و افزایش حداقل قیمت برای ارسال رایگان کالا یا اخذ هزینه اضافی از مشتریان آخرین اقدام فعالین این حوزه خواهد بود. فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند برای جبران هزینه‌ها در دیگر بخش‌ها صرفه‌جویی کنند.”

افزایش هزینه‌ ارسال داخلی کالا درحالی رخ داده که سرانجام شاهد تثبیت هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هستیم.

پیتر رویس، رئیس Indigo Books & Music Inc.، در اینباره گفت: ” افزایش هزینه ارسال کالا با افزایش قیمت سوخت، همانند آن چیزی که در دیگر زنجیره‌های تامین شاهد هستیم، در حوزه فروش آنلاین وجود ندارد.”

Indigo که در دوران پاندمی شاهد افزایش چشمگیر سفارشات آنلاین بود بجای بالا بردن هزینه ارسال بر قابلیت ارسال کالا از فروشگاه‌های محلی بجای انبارهای مرکزی تمرکز کرده است.

رویس در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “ما شرایط تورم و تاثیر آن  بر مشتریان را کاملا درک کرده و قصد افزایش قیمت‌ها را نداریم. در ماه اکتبر وبسایت جدید ما رونمایی شد که امکان ارسال کالا از فروشگاه محلی را فراهم می‌کند؛ به این ترتیب می‌توانیم از تمام فروشگاه‌های خود بعنوان انبار تامین نیاز مشتریان آنلاین استفاده کنیم. برای مثال اگر مشتری ساکن هالیفاکس باشد می‌تواند ارسال کالا از فروشگاه واقع در هالیفاکس را بجای ارسال آن از انبارهای مرکزی تورنتو و کلگری انتخاب کند.”

او افزود: “در شرایطی که هزینه سوخت بالا رفته ما نیز به تامین کالای مشتریان از طریق منابع محلی روی آورده‌ایم.”

فروشگاه‌های پوشاک نیز، که بالاترین نرخ بازگشت کالا را دارند، تمایلی به اخذ هزینه اضافی از مشتریان خود نشان نداده‌اند.”

شرکت Knix Wear Inc. که بیشترین فروش آن آنلاین بوده و بیشتر کالاهای بازگشتی را بصورت رایگان تعویض می‌کند اعلام کرده قصد تغییر سیاست خدمات ارسال رایگان سفارش را ندارد.

امیلی اسکارلت، سخنگوی Knix Wear Inc.، در اینباره گفت: “ما می‌دانیم چندین فاکتور بر افزایش هزینه ارسال کالا تاثیر داشته اما نمی‌خواهیم مشتریان تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرند.”

با اینحال افزایش هزینه ارسال در شرکت‌های پستی گوناگون متفاوت بوده است.

یکی از سخنگویان شرکت FedEx اعلام کرده آن‌ها توانسته‌اند نوسانات قیمت سوخت را با اعمال سیاست “افزایش دینامیک هزینه با رشد قیمت سوخت” مدیریت کنند.

در این سیاست افزایش هزینه‌های ناشی از رشد قیمت سوخت برای محموله‌های داخل کانادا هر هفته و طبق میانگین قیمت هر لیتر سوخت در کشور تعیین می‌شود. برای محموله‌های ارسالی به خارج از کشور نیز رشد هزینه براساس میانگین هر گالن سوخت جت در منطقه U.S. Gulf Coast تعیین خواهد شد.

هم‌اکنون رشد قیمت محموله‌های FedEx Express در داخل کانادا 41.50 درصد و برای ارسال سفارشات بین‌المللی 26.50 درصد است.

بگفته DHL Express آن‌ها هزینه اضافی را برای جبران نوسانات قیمت سوخت دریافت می‌کنند که می‌تواند بر روی هزینه خدمات حمل‌ونقل، مخصوصا حمل‌ونقل هوایی، تاثیر بگذارد.

طبق وبسایت شرکت DHL Express رشد قیمت در جولای 2022 برای سفارشات بین‌المللی 25 درصد بوده است.

براساس اعلام وبسایت Canada Post افزایش هزینه خدمات داخلی آن‌ها نیز هم‌اکنون 37 درصد بوده و این افزایش برای خدمات بین‌المللی 21.75 درصد است.

منبع: Global News