Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

افزایش چشمگیر بدهی وام خانواده‌های کانادایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با وجود آنکه خرید خانه توسط کانادایی‌ها کاهش پیدا کرده، اما بدهی وام‌ها به سطح بسیار بالاتری افزایش یافته است.

براساس گزارش اخیر Residential Mortgage Industry که توسط Canada Mortgage and Housing Corporation’s (CMHC) تهیه شده، بدهی منازل مسکونی کانادا در ماه ژانویه امسال به 2.08 تریلیون دلار رسید. این رقم افزایش چشمگیر 6 درصدی در مقایسه با ژانویه 2022 را نشان می‌دهد.

گزارش CMHC نشان دهنده کاهش خرید خانه به دلیل رشد نرخ تورم، افزایش بسیار سریع نرخ‌های بهره و کاهش رونق در بازار مسکن کشور است، پدیده‌ای که در سال 2022 سبب کاهش اعتماد بنفس مشتریان شد.

اوایل هفته جاری CMHC با انتشار یک بررسی نشان داد خانواده‌های کانادایی هم‌اکنون بیشترین بدهی را در میان کشورهای عضو G7 دارند؛ این پدیده سبب آسیب‌پذیرتر شدن اقتصاد در برابر هرگونه بحران اقتصاد جهانی می‌شود. وام‌های مسکن بعنوان یکی از مقصران اصلی این روند تلقی می‌شوند.

بگفته نانیا بوراسا-اوچوا، متخصص ارشد بخش تحقیقات مسکن CMHC، این روند پرسش‌هایی را درباره ارزان بودن مسکن ایجاد می‌کند، زیرا خانواده‌های کانادایی باید مبلغ زیادی را برای پرداخت بدهی‌های ماهانه وام‌های مسکن اختصاص دهند.

او در اینباره گفت: “هرچند نرخ بدهی وام‌ها در برخی نواحی پایین باقی مانده‌، اما معمولا مشتریان در شرایط بحران مالی مرتکب تخلف در بخش کارت‌های اعتباری، خطوط اعتباری و یا وام‌های خود می‌شوند. افزایش تخلفات و عدم پرداخت بدهی این اعتبارها نشان می‌دهد که بخش زیادی از مشتریان در پرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل هستند.”

نگاهی به نمودارها

در این گزارش تحقیقاتی کارشناسان CMHC برخی روند‌های موجود در بازار املاک و مستغلات کانادا که بر رهن و بدهی تاثیرگذار هستند را مورد بررسی قرار داده‌اند. برای مثال آن‌ها متوجه شده‌اند وام‌گیرندگان تمایل بیشتری به انتخاب وام‌های کوتاه‌مدت با نرخ ثابت دارند، به این امید که نرخ‌های وام در آینده نزدیک کاهش پیدا کند.

همچنین اخیرا دریافت وام‌های پنج‌ساله با نرخ ثابت به کمتر از 15 درصد رسیده و بگفته CMHC بسیاری از مشتریان به دنبال دریافت وام‌های با نرخ ثابت دو تا سه‌ساله هستند. در این حین وام‌های با نرخ متغیر نیز محبوبیت خود را از دست داده و کمتر از 20 درصد وام‌های جدید را شامل می‌شوند.

در بخش تامین مالی مجدد (refinance) نیز همزمان با گران‌تر شدن بدهی‌، شاهد کاهش چشمگیر 32 درصدی هستیم.

وام‌گیرندگان به دلیل وجود این فشارها دوره‌های استهلاک طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند. به این ترتیب دوره پرداخت آن‌ها افزایش پیدا کرده، اما پرداخت‌های وام مسکن کوتاه‌مدت آن‌ها کمتر می‌شود.

بررسی‌های کارشناسان CMHC نشان داده که بدهی خانواده‌های کانادایی در مقایسه با دیگر کشورها رشد بسیار زیادی داشته است. برای مقایسه باید در زمان رکود اقتصادی سال 2008 این نرخ حدود 80 درصد اندازه اقتصاد بود، سپس در سال 2010 این رقم به 95 درصد افزایش یافت و تا سال 2021 از اندازه اقتصاد کشور فراتر رفت.

آینده

سرمایه‌گذاران بازار املاک کانادا با وجود نرخ‌های بهره بسیار بالا، افزایش بدهی وام مسکن و طولانی شدن دوره استهلاک، به هیچ عنوان برای داشتن یک سرمایه‌گذاری ملکی عجله ندارند.

براساس گزارش جدید Royal LePage بیش از یک چهارم کانادایی‌ها (26 درصد) قصد دارند یک ملک سرمایه‌گذاری را تا سال 2028 خریداری کنند. Royal LePage این نرخ را با نظرسنجی از 1,003 شهروند بزرگسال کانادایی در ماه مارچ امسال بدست آمده است.

در این بین 11 درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند (حدود 4.4 میلیون کانادایی) هم‌اکنون صاحب یک ملک هستند. در میان این گروه بیش از نیمی از افراد قصد دارند یک ملک سرمایه‌گذاری جدید خریداری کنند.

در بخش دیگر این نظرسنجی آمده که 23 درصد کسانی که هم‌اکنون هیچ ملک سرمایه‌گذاری ندارند می‌خواهند طی پنج سال آتی یک ملک خریداری کنند.

بررسی‌های Royal LePage نشان داده که 44 درصد سرمایه‌گذاران بازار املاک صاحب ملک single-family detached هستند که موجب شده این نوع خانه بیشترین محبوبیت را در کشور پیدا کند.

در رتبه دوم کاندو قرار دارد (37 درصد) و پس از آن نیز townhome (11 درصد) بیشترین محبوبیت را برای سرمایه‌گذاری دارد.

فیل ساپر، رئیس و مدیرعامل Royal LePage خاطرنشان شده که نرخ‌های وام بالاتر و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری خانه و گران‌تر شدن انرژی موجب شده تا برخی سرمایه‌گذاران که شدیدا تحت فشار هستند مجبور به فروش ملک خود شوند.

منبع: Daily Hive