Friday, July 26, 2024
18.2 C
Calgary

کانادا آلوده‌ترین کشور آمریکای شمالی در سال 2023

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شرکت فناوری کیفیت هوای سوئیس IQAir، به تازگی گزارش سالانه خود را در خصوص کیفیت هوای جهان طی سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است.

دانشمندان شرکت IQAir داده‌های بیش از ۳۰ هزار ایستگاه سنجش کیفیت هوا مستقر در ۱۳۴ کشور و ۷٬۸۱۲ نقطه را مورد بررسی قرار دادند.

بر این اساس کانادا برای اولین بار در تاریخ انتشار این گزارش با ۱۳ شهر آلوده به عنوان آلوده‌ترین کشور آمریکای شمالی انتخاب شد.

کانادا با قرارگیری در جایگاه 93ام جهان وضعیتی بحرانی در زمینه کیفیت هوا داشته است. آتش‌سوزی‌های سال گذشته در سراسر کشور از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر این نتیجه بودند.

در سال ۲۰۲۳ شهر گریمشو واقع در استان آلبرتا چهارمین شهر آلوده آمریکای شمالی لقب گرفت.

دیگر مناطق آلوده کشور نیز Fort Mckay، Fort McMurray، Peace River، Fort Vermillion، Timberlea و Yellowknife هستند. لیست کامل شهرهای آلوده جهان را در این لینک مطالعه کنید.

میزان ذرات PM2.5 موجود در هوای کانادا در سال ۲۰۲۳ دو تا سه برابر بیشتر از مقدار مجاز سازمان بهداشتی جهانی بودند. این در حالی است که این نرخ در سال ۲۰۲۲ یک تا دو برابر بیشتر بوده است.

ذرات PM2.5 ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر هستند که از ترکیب عواملی نظیر دود، دوده، ذرات مایع و جامد یا مواد بیولیوژیکی مانند قارچ، باکتری، گرده و ریز مو و پرز حیوانات ایجاد می‌شوند.

تنفس ذرات PM2.5 موجب ابتلا به آسم، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی و سرطان می‌شوند.

به گفته IQAir، قرارگیری در محیط‌های با سطح بالا از ذرات PM2.5 منجر به اختلال‌های شناختی در کودکان، مشکلات سلامت روان و بیماری‌هایی نظیر دیابت می‌شود.

بر اساس این گزارش کشورهای پلی‌نزی فرانسه، موریس، ایسلند، گرنادا، برمودا، نیوزیلند، استرالیا، پورتوریکو، استونی و فنلاند میزان آلودگی برابر با میزان تعیین شده توسط WHO را داشتند.

آلوده‌ترین کشورهای سال گذشته شامل بنگلادش، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، بورکینافاسو، عراق، امارات متحده عربی، نپال، مصر و جمهوری کونگو هستند.

بر اساس فهرست IQAir در حال حاضر تنها سه شهر کانادا، تورنتو (رده ۱۰۵)، ونکوور (رده ۱۰۶) و مونترال (رده ۱۱۶)، در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارند.

منبع: Daily Hive