Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

رقابت محققان برای ساخت واکسن فراگیر کرونا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که توزیع جهانی واکسن برای محافظت در برابر کووید 19 و گونه‌های شناخته شده آن در جریان است، محققان در حال یافتن یک واکسن جهانی هستند که بتواند مردم را از ویروس کرونا و ویروس‌های بعدی محافظت کند.

ارتش ایالات متحده آزمایشات بالینی فاز یک واکسنی به نام Spike Ferritin Nanoparticle (SpFN) را در پژوهشگاه والتر رید ارتش آمریکا در ایالت مریلند (WRAIR) آغاز کرد.

پزشکان شاخهٔ بیماری‌های واگیردار نوظهور (EIDB) در WRAIR می‌گویند طراحی چندوجهی واکسن جدید با واکسن‌هایی که پیش از این استفاده می‌شدند متفاوت است اما در برابر ویروس‌های کرونا اثربخشی بیشتری دارد.

دکتر کیوان مجرد سرپرست EIDB و مخترع واکسن می‌گوید: این نوع ویروس‌ها چندین پروتئین اسپایک دارند که به سیستم ایمنی بدن شما حمله می‌کنند. آنتی‌بادی‌هایی که بر پایهٔ نانوذره‌ای طراحی شده‌اند برروی تاژک‌های این ویروس سوار شده و مانع ورود ویروس به سلول‌ها می‌شوند.

آزمایشات پیش-بالینی نشان می‌دهد که SpFN باعث واکنش آنتی‌بادی‌های گسترده‌تری علیه ویروس کویید 19 می‌شود. این تاثیر روی سه گونۀ اصلی SARS CoV-2، ویروس SARS-CoV-1 و SARS نیز مشاهده شده است.

محققان سازمان واکسن و بیماری‌های عفونی (VIDO) در دانشگاه ساسکاچوان به سرپرستی دکتر ووکر گردتس سال‌ها روی واکسن جهانی ویروس کرونا تحقیق کرده‌اند. دکتر گردتس معتقد است که محققان باید یک قدم جلوتر از بیماری‌های همه‌گیر باشند و بتوانند بیماری بعدی را پیش‌بینی کنند.

دکتر گردتس می‌گوید: ما با استفاده از رایانه‌ها می‌توانیم چگونگی ویروس بعدی را پیش‌بینی کنیم. هوش مصنوعی نیز چیزی است که به نقشه‌برداری از توالی ژنومی SARS-CoV-2، ویروس کرونایی که باعث ایجاد کووید 19 می شود کمک می‌کند.

وین کوف، بنیانگذار و مدیرعامل پروژه واکسن‌های انسانی، یکی از محققان اصلی واکسن جهانی ویروس کرونا است. او معتقد است برای خلق یه واکسن فراگیر باید از مجموعۀ مهارت‌های چند رشته در ایمنی‌شناسی انسانی و هوش مصنوعی بهره برد.

ماریا النا بوتاتزی نیز در پی شیوع بیماری SARS در سال 2003 کار خود را برروی واکسن پن-کرونا در کالج پزشکی بیلور آغاز کرد. تیم او در سال 2016 برای تهیه واکسن درخواست حمایت مالی کرد اما این درخواست بی‌نتیجه ماند.

با گسترش کووید 19 و انتشار گونه‌های مختلف آن در سراسر جهان، بسیاری بر این باورند که اکنون زمان سرمایه‌گذاری مجدد روی واکسن جهانی ویروس کرونا است. محققان نیز معتقدند که گام‌های بعدی‌شان نیازمند زمان، هزینه و ارادۀ سیاسی است.

 

منبع: Globalnews