Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

رکوردهای گرمایش جهانی در پنج سال آینده شکسته می‌شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش اخیر سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، به احتمال 90 درصد تا سال 2025 رکورد حداکثر دمای کره زمین (رکورد سال 2016)، شکسته می‌شود.

همچنین طبق این گزارش در پنج سال آینده به احتمال 40 درصد دمای زمین از سقف تعیین شده در قرارداد آب‌وهوایی پاریس فراتر رفته و اقدامات جهانی ‌بی‌نتیجه‌ خواهد بود.

کشورهای امضاکننده این قرارداد متعهد شده‌اند با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، جلوی افزایش بیش از 2 درجه‌ای دمای زمین به نسبت دوران پیش از انقلاب صنعتی را گرفته و آن به 1.5 درجه سانتی‌گراد محدود کنند.

طرفداران این پیمان از کشورها می‌خواهند تا با عمل به تعهدات خود جلوی رشد دما را بگیرند.

بین سال 2021 تا 2025 احتمال وقوع طوفان‌های گرمسیری در نواحی مرتفع و Sahel منطقه آتلانتیک نیز افزایش می‌یابد.

این داده‌ها با تلاش کارشناسان و دانشمندان سرتاسر دنیا گردآوری شده تا برای انجام اقدامات لازم در اختیار تصمیم‌گیران قرار گیرد.

پروفسور پتری تالاس دبیرکل WMO در اینباره گفت: این گزارش جنبه آماری دارد. افزایش دما به معنای ذوب بیشتر یخ‌ها، بالاتر آمدن سطح دریا، ورود امواج گرمایی بیشتر و بروز پدیده‌های جوی مرگبار است. همزمان امنیت غذایی، بهداشتی، محیط‌زیستی و توسعه پایدار نیز به خطر می‌افتد.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که بطور محسوس و غیرقابل جبران در حال دور شدن از اهداف توافق پاریس هستیم. این هشداری اساسی برای ماست تا هرچه سریعتر به تعهدات خود برای کاهش گازهای گلخانه‌ای عمل کنیم. پیشرفت‌های تکنولوژیک کنونی به ما این اجازه را می‌دهند تا آلایند‌ه‌های گلخانه‌ای را جمع‌آوری کرده و آن‌ را شدیدا کاهش دهیم.

بگفته تالاس تمام کشورها باید برای بروزرسانی بخش‌های آسیب‌پذیر چون بهداشت، آب، کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپزیر تلاش کنند تا حیات کره زمین حفظ شود.

در این گزارش آمده که 2020 یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در زمین بوده است. میانگین دمای جهان در این سال 1.2 درجه سانتی‌گراد بیش از دوران پیش از انقلاب صنعتی بوده و روند افزایش سطح آب دریاها، ذوب شدن یخ‌ها، وقوع پدیده‌های جوی مرگبار و تاثیرات مخرب بر توسعه اقتصادی-اجتماعی به سرعت ادامه داشته است.

بگفته سازمان جهانی هواشناسی مذاکرات بسیار حیاتی درباره تغییرات اقلیمی تحت عنوان اجلاس COP26 در نوامبر برگزار خواهد شد. این رویداد برای جلوگیری از این حادثه ناگوار و کنترل شرایط بسیار ضروریست.

همچنین بحث درباره تغییرات اقلیمی جزو موضوعات اصلی اجلاس G-7، که از تاریخ 11 تا 13 جون به میزبانی بریتانیا برگزار می‌شود، خواهد بود.

منبع: Daily Hive