Thursday, April 25, 2024
16.5 C
Calgary

کیفیت هوای کلگری از دهلی هند هم بدتر شده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دود ناشی از آتشسوزی‌ها موجب کاهش چشمگیر کیفیت هوای کلگری شده و همین موضوع وضعیت آن را از برخی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا نیز بدتر کرده است.

براساس اطلاعات نقشه IQAir، بدترین شاخص کیفیت هوای کلگری عدد 288 را نشان می‌دهد که به معنای “ناسالم برای تمام گروه‌ها” است. هرچقدر این عدد بالاتر باشد کیفیت هوای پایین‌تر را نشان می‌دهد.

روز چهارشنبه 17 می شاخص کیفیت هوای کلگری از پنج شهر دنیا که در سال 2022 بدتری کیفیت هوا را داشتند، بالاتر است.

سال گذشته شهر لاهور در پاکستان عنوان بدترین شهر دنیا از نظر کیفیت هوا را کسب کرد. دیروز شاخص کیفیت هوای این شهر 153 بود که 135 امتیاز کمتر از شاخص کلگری را نشان می‌داد.

هوتان در چین نیز که پارسال رتبه دوم آلوده‌ترین شهرها را کسب کرده نیز دیروز شاخص 93 را نشان می‌داد که حدود 200 امتیاز از کلگری بهتر بود.

بیوادی و دهلی در هند نیز بترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم آلوده‌ترین شهرهای دنیا قرار داشتند. این درحالیست که شاخص آلودگی آن‌ها در روز چهارشنبه بترتیب 130 و 165 بود که از کلگری بسیار بهتر است.

در رتبه پنجم بدترین شهرهای دنیا در سال 2022 از نظر کیفیت هوا پیشاور در پاکسان قرار دارد. روز چهارشنبه شاخص آلودگی هوای این شهر 83 بود که حدود 200 نمره از کیفیت هوای کلگری بهتر است.

از دیگر کلانشهرهای دنیا که کیفیت هوای آن‌ها در روز چهارشنبه از شاخص 288 کلگری بهتر بود می‌توان به بیجینگ (65)، دبی (65) و جاکارتا (130) اشاره کرد.

سازمان Environment and Climate Change Canada به بررسی ویژه و انتشار اطلاعیه‌ها درباره کیفیت هوای کلگری ادامه خواهد داد.

کیفیت هوای کلگری همچنان در سطح هشدار “ریسک بسیار بالا” قرار دارد. هرچند پیشبینی‌ها از بهبود کیفیت هوای کلگری از پنجشنبه خبر می‌دادند، اما بررسی‌های جدید نشان داده که احتمالا تا چند روز آینده شرایط تغییر چشمگیر نخواهد کرد.

طی هفته‌های گذشته صدها هزار هکتار از جنگل‌های بریتیش‌کلمبیا، آلبرتا و ساسکاچوان در آتش سوختند. شدت این آتشسوزی‌ها به حدی بوده که تصویر دود ناشی از آن‌ها را می‌توان از فضا دید.

روز سه‌شنبه ناسا تصاویری منتشر کرد که حرکت دود بر روی سرزمین‌های جنوبی کانادا را نشان می‌دهد. این دود کاهش شدید کیفیت هوای چندین شهر در استان‌های مختلف ازجمله آلبرتا را در پی داشت.

همچنین آتشسوزی‌های گسترده در آلبرتا موجب تخلیه منازل هزاران شهروند در نواحی شمالی استان شده است.

منبع: Daily Hive