Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

قانون شرایط اضطراری آخرین بار چه زمانی در کانادا مورد استفاده قرار گرفت؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در پی اشغال کاروان آزادی توسط کامیون‌داران اتاوا و اعتراضات اخیر پس از آن، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا قانون شرایط اضطراری را اتخاذ کرد.

این قانون که واکنشی به تنش‌های داخلی کانادا محسوب می‌شود، آخرین بار توسط پی‌یر الیوت ترودو، پدر جاستین ترودو، در سال ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفته است.

قانون شرایط اضطراری چیست؟

این قانون به مجموعه اقدامات موقتی اطلاق می‌شود که برای «حفظ ایمنی و امنیت در وضعیت اضطراری ملی» اتخاد می‌شوند. با توجه به اینکه این اقدامات باید به منشور حقوق و آزادی‌های کانادا و همچنین منشور حقوق کانادا پایبند باشند، دولت کانادا باید در شرایط ویژه از این قانون استفاده کند.

قانون شرایط اضطراری که پیش از این قانون اقدامات جنگی نام داشت، در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۷۰ توسط نخست وزیر وقت، پی‌یر ترودو، در جریان بحران اکتبر مورد استفاده قرار گرفت.

بحران اکتبر ۱۹۷۰

کبک در پاییز ۱۹۷۰ به کانون بحران کانادا تبدیل شده بود. فعالیت‌های سازمان تروریستی فرانت دو لیبراسیون دو کبک (FLQ) از خرابکاری‌ها و سرقت‌های کوچک به بمب‌گذاری‌های کشنده تغییر شکل پیدا کرده بود. این گروه که برای اخاذی به گروگان‌گیری روی آورده بود جیمز کراس را که یک کمیسر تجاری بریتانیایی بود، گروگان گرفت.

اقدامات FLQ این گروگان‌گیری را تبدیل به بحران اکتبر کرد. این سازمان تروریستی در ازای آزادی جیمز کراس خواستار آزادی ۲۳ تن از اعضای سازمانشان، انتشار مانیفست سازمان، انتقال به کوبا یا الجزایر و دریافت ۵۰۰هزار دلار پول نقد شدند.

این سازمان تروریستی پنج روز بعد پی‌یر لپورت (تصویر بالا)، وزیر کابینه کبک، را ربودند. وی مدتی بعد به قتل رسید.

نخست وزیر پی‌یر الیوت ترودو

پس از آدم ربایی FLQ، پی‌یر ترودو در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۷۰ قانون اقدامات جنگی را اتخاذ کرد. پس از آن سازمان FLQ غیرقانونی شناسایی شد و عضویت در آن به معنای ارتکاب جرم بود. در پی این قانون پلیس کانادا می‌توانست افراد را به اتهام عضویت در FLQ دستگیر کند. حکومت نظامی برقرار شد و صدها نفر توسط پلیس دستگیر شدند.

پایان بحران اکتبر

بحران اکتبر در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۷۰ به طور غیررسمی پایان یافت. در این زمان اعضای اصلی FLQ به جرم قتل لپورت دستگیر شدند.

سازمان FLQ چیست؟

با وجود اینکه کانادا ۱۵۰ سال است که به عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شود، فرانسوی‌های حدود ۵۰۰ سال پیش وارد خاک کبک شدند. بنابر این جنبش‌هایی که در کبک برای تبدیل شدن به یک استان مستقل شکل گرفته‌اند غیرقابل کتمان هستند. سازمان FLQ جنبشی استقلال طلب به راه انداخت که برای بدست آوردن استقلال کبک از خشونت و اقدامات تروریستی استفاده می‌کرد.

FLQ از سال‌ ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۰ بیش از ۲۰۰ بمب‌گذاری را مدیریت کرد. این بمب‌گذاری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • یکی از خطوط راه آهن ملی کانادا
  • ساختمان درآمد ملی
  • مرکز استخدام نیروهای مسلح کانادا
  • CIBC مستقر در مونترال
  • بورس اوراق بهادار
  • فروشگاه ایتون
  • خانه شهردار
  • تالار شهر مونترال
  • چندین بمب‌گذاری مرگبار در صندوق‌های پستی

لازم به ذکر است که فعالیت‌های مرگبار FLQ به موارد بالا خلاصه نمی‌شود.

 

منبع: Dailyhive