Friday, April 26, 2024
2.7 C
Calgary

بودجه ۲۰۱۹: قصد دولت کانادا برای کاهش هزینه خرید مسکن خانه‌اولی‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به عنوان یکی از جدی‌ترین سیاست‌های بودجه ۲۰۱۹، نخست‌وزیر دولت فدرال کانادا آقای جاستین ترودو، یک برنامهٔ بزرگ خانه‌سازی را در نظر دارد تا خرید خانه برای افرادی که اولین بار قصد خریده خانه دارند (خانه‌اولی‌ها) آسان‌تر شود.

«برنامهٔ مشوق خرید برای خانه‌اولی‌ها» (FTHBI) به افراد این امکان را می‌دهد که با وثیقه‌ای کمتر برای وام مسکن، وارد بازار خانه شوند.

دولت کانادا از طریق بنگاه CMHC مبلغ ۱.۲۵ میلیارد دلار را طی ۳ سال تامین خواهد کرد که شروع آن از سال مالیِ ۲۰۱۹-۲۰۲۰ خواهد بود، و این مبلغ فقط در اختیار خانه‌اولی‌های واجد شرایط تعلق می‌گیرد.

اما شرایط آن چیست؟

خانواده‌هایی در پوشش این طرح مالی قرار می‌گیرند که قبلا خانه‌ای نخریده‌اند، و درآمد سالانه‌شان کمتر از ۱۲۰,۰۰۰ دلار است. در ضمن مجموع وام و کمک دریافتی از FTHBI نمی‌تواند بیشتر از ۴ برابرِ درآمد هر خانوار باشد، در غیر این صورت واجد شرایط نخواهند بود.

در متن این برنامه می‌خوانیم:

«از آنجایی که در این برنامهٔ مشوق هیچ پرداخت مداومی لازم نیست، خانواده‌های کانادایی می‌توانند از اقساط وام کوچکتری برخوردار شوند. به عنوان یک برنامه آزمایش پس‌داده، این طرح کانادایی‌هایی را پوشش می‌دهد که در ورود به بازار مسکن با چالش‌های واقعی روبرو هستند.»

برای مثال، در این سناریو وقتی خریدار یک خانهٔ ۴۰۰,۰۰۰ دلاری می‌خرد و ۵٪ مبلغ را به عنوان پیش‌پرداخت می‌دهد، بنگاه CMHC هم ۱۰٪ مبلغ (یعنی ۴۰,۰۰۰ دلار) را بر عهده می‌گیرد، در نتیجه کل وام قابل بازپرداخت از ۳۸۰,۰۰۰ به ۳۴۰,۰۰۰ کاهش خواهد یافت. این یعنی میزان قسط ماهانه آن خریدار ۲۲۸ دلار کمتر از حالت عادی خواهد بود.

این مدل وام‌دهی مشابه برنامه‌هایی است که گروه‌های غیرانتفاعی و دیگر وام‌دهندگان در بخش‌های مختلف کشور ارایه می‌کنند.

در ضمن، دولت فدرال برنامه دارد که محدودیت برداشت در این طرح را از ۲۵,۰۰۰ به ۳۵,۰۰۰ دلار افزایش دهد که دسترسی به موجودی صندوق طرح پس‌انداز بازنشستگی (RRSP) برای خرید خانه را افزایش می‌دهد.

یک خبر مهم دیگر رونمایی از طرحی در زمینه تامین مالی ساخت خانه‌های مقرون به صرفه بود که یک خط مالی ۱۰ میلیارد دلاری برای ۹ سال تا ۲۰۲۸ را شامل می‌شود و قرار است ۴۲,۵۰۰ واحد مسکونی جدید و خوش‌قیمت در سرتاسر کشور با آن ساخته شود، به خصوص در مناطقی که عرضهٔ خانه‌های اجاره‌ای کم است.

راهکارهای جدید برای کاهش فرار مالیاتی املاک و جرایم مالی

برای توجه به نگرانی‌ها درباره پرداخت صحیح مالیات در بخش املاک، دولت فدرال بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری را طی ۵ سال در اختیار CRA (آژانس درآمد کانادا) قرار می‌دهد تا تیم‌های بازرسی املاک را در مناطق پرریسک —به خصوص بریتیش کلمبیا و اونتاریو— تشکیل دهد.

این تیم‌ها بر افزایش سرمایهٔ افراد از طریق معاملات املاک نظارت می‌کنند، و درآمدهای حاصل از بورس‌بازی در املاک و واسطه‌گری در معاملات نیز مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

قرار است نظارت بر داده‌های معاملات املاک با اعطای بودجه ۱ میلیون دلاری طی دو سال به سازمان آمار کانادا (Statistics Canada) و انجام یک برآورد اولیه برای بهبود سیستم داده‌های فدرال تقویت شود و نتایج اولیهٔ آن در اختیار گروه تحقیقاتی بریتیش کلمبیا-کانادا در زمینه املاک قرار بگیرد. در ادامه نیز همکاری با سایر مناطق انجام می‌شود.

در ادامهٔ این طرح می‌خوانیم: «هدف از این ارزیابی کارشناسی این است که فرآیند اشتراک داده‌ها بین دولت فدرال و دولت‌های استانی آسان شود تا تلاش‌ها برای جلوگیری از پولشویی و اِعمال بهتر قوانین مالیاتی سریع‌تر در کل کشور اطلاع‌رسانی شوند.»

منبع: DailyHive