Friday, April 26, 2024
8 C
Calgary

کمبود خواب و افزایش احتمال بروز سکته مغزی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مطالعه‌ای بین‌المللی نشان داده که افراد دارای اختلال خواب ازجمله خواب زیاد یا کم و حتی خرناس کشیدن بیش از دیگران در خطر بروز سکته مغزی قرار دارند.

این مطالعه که در نشریه پزشکی Neurology منتشر شده با مطالعه حدود 4,500 نفر در سراسر جهان انجام گرفته و به بررسی ارتباط میان اختلال خواب و بروز سکته مغزی پرداخته است.

طبق این مطالعه کسانی که کمتر از پنج ساعت خواب در طول شبانه‌روز دارند تا سه برابر بیش از کسانی که بطور میانگین هفت ساعت می‌خوابند در معرض سکته مغزی قرار دارند. همچنین کسانی که بیش از نه ساعت می‌خوابند دو برابر کسانی که بطور میانگین هفت ساعت در شبانه‌روز خوابند در خطر بروز سکته مغزی هستند.

پژوهشگران این مطالعه خواب بیش از حد (نه ساعت یا بیشتر)، خواب کم (پنج ساعت یا کمتر)، چرت‌های طولانی‌مدت، خواب بی‌کیفیت، خرناس کشیدن، خروپف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب را بعنوان برخی از این اختلال‌ها برشمرده‌اند.

کریستین مک‌کارتی، نویسنده ارشد و عضو دپارتمان پزشکی دانشگاه Galway، در اینباره گفت: “نتایج بررسی‌های ما نشان داده داشتن هرکدام از این مشکلات می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد و اگر شخصی درگیر پنج مورد اختلال یا بیشتر باشد ممکن است تا پنج برابر کسانی که هیچگونه مشکل خواب ندارند در خطر بروز سکته قرار بگیرید. به این ترتیب باید به رفع مشکلات حوزه خواب بعنوان راهی برای پیشگیری از بروز سکته مغزی نگاه کرد.”

نویسندگان مطالعه خاطرنشان شده‌اند که چرت زدن برای بیش از یک ساعت یا داشتن چرت‌های برنامه‌ریزی نشده نیز می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. بررسی نتایج نشان داده افرادی که چرت بیش از یک ساعت دارند تا 88 درصد بیش از کسانی که اینگونه چرت نمی‌زنند در خطر بروز سکته قرار دارند.

البته کسانی که چرت‌های برنامه‌ریزی شده و کمتر از یک ساعت داشتند با خطر بروز سکته مغزی مواجه نشده‌اند.

نتایج مطالعه‌ای دیگر که سال 2019 در نشریه Neurology منتشر شده نیز این داده‌ها را تایید می‌کند. در آن مطالعه داده‌های خواب شهروندان ساکن چین که در طول شش سال جمع‌آوری شده مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد کسانی که خواب بیش از نه ساعت و چرت‌های طولانی در میانه روز دارند بیش از دیگران در خطر بروز سکته مغزی قرار دارند.

دکتر مک‌کارتی و تیم پژوهشگران وی اعتقاد دارند که دکترها می‌توانند با افرادی که درگیر مشکلات خواب هستند درباره خطرات آن صحبت کنند. به باور آن‌ها مداخله پزشکی می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش داده و باید از این موضوع برای انجام پژوهش‌های بیشتر استفاده کرد.

بنابر گزارش سال 2017 وبسایت Statistics Canada Health Report افراد بزرگسال 18 الی 64 سال و سالمندان بیش از 65 سال بهتر است بترتیب بین هفت تا نه ساعت و هفت تا هشت ساعت در طول شبانه‌روز بخوابند.

در بخشی از این گزارش آمده که حدود یک سوم کانادایی‌ها خواب کافی ندارند (کمتر از هفت ساعت در طول شب می‌خوابند).

به باور پژوهشگران خواب بی‌کیفیت و بااسترس می‌تواند علاوه بر سکته مغزی موجب فشار خون بالا، دیابت، حملات قلبی و افسردگی نیز شود.

دکتر مارک بولوس، سخنگوی Heart and Stroke Foundation of Canada، در اینباره گفت: “شما باید یک سوم از عمر خود را بخوابید. بنابراین چنانچه کیفیت خواب شما خوب نباشد عروق خود را به مدت یک سوم زندگی خود دچار مشکل و نارسایی می‌کنید.”

بگفته بولوس در هنگام خواب فشار خون در مقایسه با زمان بیداری کمتر است. بنابراین بروز اختلال‌های خواب ازجمله خرناس و خروپف می‌توان بر ریتم خواب اثر منفی گذاشته و فشار خون را بالا ببرد. همین موضوع عملکرد مغز و رگ‌های مغزی را نیز دچار مشکل می‌کند.

دکتر بولوس عضو تیمی مطالعاتی بوده که پیش از این در سال 2015 درباره کیفیت پایین خواب و نفش آن در افزایش بخش‌هایی از مغز که به باور دانشمندان در حذف سموم نقش دارند، تحقیق کرده‌اند.

مطالعه او به بررسی عکس گرفته شده از مغز افرادی که خواب بدون کیفیت دارند پرداخته و نشان داده اندازه بخشی از مغز که این سموم در آن وجود دارد در این افراد بیشتر است.

بولوس از کسانی که خواب بدون کیفیت دارند خواسته این مدت را به هفت تا هشت ساعت رسانده و ساعت رفتن و خارج شدن از تخت‌خواب را تنظیم کنند. همچنین از آن‌ها خواسته ساعات کمتری به صفحه گوشی و لوازم الکترونیکی نگاه کرده و پیش از خواب به هیچ عنوان غذا نخورند و چیزی ننوشند. بگفته او چنانچه افراد قادر نیستند مشکلات خواب خود را برطرف کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع: Global News